Hogyan kellene emelni a polgármesteri fizetéseket?
A TÖOSZ elnöke szerint Boldog István javaslata nem jelent igazi megoldást a kistelepülések vezetőinek problémáira
Jelentősen emelkedhetne az 1500 lakosnál kisebb és az 5-10 ezer fő közötti települések polgármestereinek fizetése egy törvénymódosító indítványnak köszönhetően. A Települési Önkormányzatok Országos Szövetségének elnöke szerint a javaslat létező problémát orvosolna, de rosszul – írja a Világgazdaság.
Átszabná a kistelepülések polgármestereinek bérezési rendszerét egy fideszes módosító indítvány: Boldog István nemrég beadott javaslata szerint az 500 fő alatti települések vezetői a helyettes államtitkárok alapilletményének nem a 20, hanem a 30 százalékát kapnák, 501 és 1500 lakos között pedig 40-ről 50 százalékra emelkedne a bér. A tízezer fő alatti települések esetében megkülönböztetnék az 1501 és 5000 lakosú, valamint az efölötti kategóriát – utóbbiban 5 százalék emelést javasolva.
A kormánytisztviselőkről szóló törvény szerint január elseje óta a helyettes államtitkárok havi 748 ezer forintot vihetnek haza, így a módosító értelmében az 500 fő alatti települések polgármesterei a jelenlegi 150 ezer forint körüli összeg helyett 224 ezer forintot kapnának havonta, 501 és 1500 lakos között pedig 300 ezer helyett 374 ezer forint járna a vezetőknek. Az 1501 és 5000 fő közötti településeken az eddigiekhez hasonlóan 448 ezer forintot keresnének a polgármesterek, az efölötti lélekszámtól 10 ezer lakosig viszont 38 ezer forinttal több pénz, azaz 486 ezer forint illetné meg az önkormányzat első emberét.
Az indoklás szerint a módosításra azért volna szükség, mert miközben az 1500 fő alatti települések vezetői sok helyütt a hivatali munka mellett pályázatírással, a közmunka megszervezésével, a közfoglalkoztatás irányításával is foglalkoznak, és nem ritkán például polgárőrként is tevékenykednek, jóval kevesebb pénzre jogosultak, mint a nagyobb települések vezetői. Lényegében 24 órás szolgálatot látnak el, és a korábbi szabályozáshoz képest méltánytalanul kerültek hátrányosabb helyzetbe.
Boldog István arra is felhívja a figyelmet: jelenleg egy 9000 fős járási székhely vezetője ugyanannyi illetményt kap, mint egy 1600 lakosú kistelepülésé, holott kettejük munkája teljesen eltérő. Míg előbbi gyakorlatilag ugyanazokat a feladatokat látja el, mint egy 20 ezres lakosú város polgármestere, utóbbi munkája szinte semmiben sem különbözik egy 1400 fős település vezetőjétől. Ezért célszerű volna a jelenleg 1501 és tízezer fő közötti településkategóriát két csoportra bontani. Ötezer lakosig a polgármesteri illetmény nem változna, 5000 fő fölött azonban 5 százalékkal emelkedne.
A javaslat a Világgazdaság számításai szerint mintegy 2,5 milliárd forint éves költséggel járna, és a mintegy 3200 önkormányzatból 2266 polgármestert érintene kedvezőbben. A legjobban a legkisebb települések vezetői járnának, ahol a javaslat 50 százalékos béremelésnek felelne meg, míg 25 százalékos növekedést éreznének az 1500-5000 fős települések irányítói.
Ez a javaslat szerint azért lenne fontos, mert a főpolgármestert, a fővárosi kerületi önkormányzatok vezetőit, illetve a megyei jogú városok polgármestereit kivéve az önkormányzati törvény módosításával tavaly októberben jelentősen csökkent a polgármesterek fizetése és a költségtérítés is. Az indok az volt, hogy az állam számos feladatot átvett a helyi önkormányzatoktól.
Jelenleg több száz kistelepülési vezető gyakorlatilag közmunkásbérért dolgozik, ráadásul a polgármesteri fizetéseket a helyi bevételekből vagy a maradék állami támogatásból kell finanszírozni. Minden emelésnek örülünk, de ez a módosító indítvány nem jelent igazi megoldást a problémára – mondta a Világgazdaságnak Schmidt Jenő, a Települési Önkormányzatok Országos Szövetségének (TÖOSZ) elnöke.
A teljes cikk itt olvasható.
Forrás: Világgazdaság