Indulhat a hármas metró szerelvényeinek felújítása
A metrókocsik felújítása 60-65 milliárd forintba, az infrastruktúráé 100 milliárdba kerülhet
A hármas metró szerelvényeinek felújítása elindulhat, az infrastruktúra felújításának finanszírozásáról még egyeztet a főváros a kormánnyal – mondta Tarlós István főpolgármester 2014. augusztus 25-i sajtótájékoztatóján. Hozzátette: mintegy 220 metrószerelvényt kell felújítani, ennek költsége 60-65 milliárd forintra tehető és 2015 végére, 2016 elejére végezhetnek.
A vonal teljes infrastruktúrája, vagyis az alagút, a pálya, a biztosító berendezések és az állomások felújítása várhatóan 2019-ig történik meg, a főpolgármester e kérdésben még egyeztet Seszták Miklós nemzeti fejlesztési miniszterrel arról, hogyan lehet uniós támogatást bevonni a több mint 100 milliárd forintos beruházásba.
Tarlós István hangsúlyozta: a szakértők szerint ma bátran fel lehet ülni a hármas metróra, csak forgalombiztos szerelvények közlekedhetnek.
A főpolgármester megjegyezte: a metrófelújítást nem kampánykérdésnek, hanem műszaki kérdésnek tartja, amit meg kell oldani. Emlékeztetett a 2-es vonal felújítására, amelynek előkészítését még 1997-ben kezdték, a kivitelezést 2004-ben kezdték el, de 2010-ben, az új városvezetés hivatalba lépésekor még nem voltak meg az új szerelvények, nem cserélték ki a biztonsági berendezéseket sem, „ezeket nekünk kellett elvégeznünk”.
Tarlós István elmondta: a 3-as metró 17 kilométeres szakaszt jelent, húsz állomással. Az első, Deák tér és Nagyvárad tér közötti szakaszát 1976-ban adták át, a vonalon azóta senki semmilyen érdemi felújítást nem végzett. 2010 előtt a metró ügyét egyszer sem tárgyalta a Fővárosi Közgyűlés. A főpolgármester úgy fogalmazott: a felújítás ügyében „azért ütöm évek óta a vasat”, mert a munka konkrét megtervezéséhez és megvalósításához idő kell, lényegesen több, mint a 11 km hosszú 2-es metró esetében.
A főpolgármester hangsúlyozta: külön kell választani a szerelvények, valamint a teljes infrastruktúra (alagút, pálya, biztonsági berendezése és állomások) felújításának a kérdését. A vonalon jelenleg 250 darab szerelvény áll rendelkezésre, ezek közül 220-at kell felújítani, az úgynevezett EV3-as kocsikat leszámítva, azok ugyanis teljesen elöregedtek.
A kritikus pályaszakaszon már másfél éve elkezdtük a jelenleg is zajló síncseréket, amit jövőre be tudunk fejezni – emelte ki Tarlós István. A kritikus szakaszok mindegyikén a teljes felújítás megtörténhet 2016-ra, a balesetmentes közlekedés kétségbevonhatatlanul biztosítható. A teljes infrastruktúra felújítása pedig inkább 2019-re tehető – mondta.
A főpolgármester megjegyezte: jobb lenne teljesen új szerelvényeket vásárolni, de a jelenlegi kocsik felújítása lényegesen olcsóbb, és e változatról döntött korábban a kormány. A metrókocsik kevésbé költséges, becslések szerin 60-65 milliárd forintba kerülő felújítását a város maga is meg tudja oldani. Így 20-25 évvel növelhető a metrókocsik élettartama. A szerelvények felújítására vonatkozó tender elindulhat, a felújítás 2015 végére, 2016 elejére befejeződhet.
Tarlós István elmondta: a feladatra nyílt tendert írnak ki. Úgy fogalmazott: egyáltalán nem tartja „ördögtől való ötletnek”, hogy a metrókocsik felújítására a főváros hitelt vegyen fel, hiszen a város korábbi, az elődök által itt hagyott 180 milliárd forintos adósságát a kormány átvállalta, így Budapest ma gyakorlatilag adósságmentes, az elődök által hagyott adósságnak most csak az egyharmadáról van szó.
A 3-as metró infrastruktúrájának mintegy 100 milliárdba kerülő felújításáról a kormány még nem hozott döntést, jelenleg is vizsgálják, hogy ahhoz uniós források igénybe vehetők-e, erről a főpolgármester a nemzeti fejlesztési miniszterrel fog tárgyalni. Tarlós István ezzel kapcsolatban elmondta: a szerelvények felújítása a sürgetőbb, az metróinfrastruktúrát illetően „több időnk van”.
Az erre vonatkozó tervezési tendert már lezárták, „és nem azért, mert a kampány miatt izguló barátaink néhány tucat aláírást gyűjtöttek, hanem azért, mert már több mint egy éve kiírtuk a pályázatot”. A tendert magyar cég, a Főmterv nyerte, a tervezésre a főváros az EU által kapott 635 millió forintot további 1,2 milliárddal egészítette ki. Az ezzel kapcsolatos ellenzéki kritikákra utalva Tarlós István azt mondta: „felesleges gyanút kelteni ott, ahol nincs, e ciklusban nem volt korrupciós botrány a Fővárosi Önkormányzatnál, sőt sztrájk sem, ezt az is észreveheti, aki nem kifejezett szimpatizánsunk”.
Forrás: MTI-Budapest.hu