Indul az 1-es villamos vonalának meghosszabbítása
További 3,2 kilométernyi sínpálya, öt új megállóval – Decemberben kezdődhetnek a munkálatok
A Fővárosi Önkormányzat kiemelt közlekedésfejlesztési beruházásainak megvalósításáért felelős Budapesti Közlekedési Központ megkötötte a szerződést az 1-es villamos Puskás Ferenc Stadion M (Kerepesi út) és Közvágóhíd közötti szakaszának felújítására, valamint a Közvágóhíd és a Fehérvári út közötti új villamosvonal-szakasz megépítésére.
A nettó 13.298.000.369 forint értékű kivitelezési szerződést 2013. október 31-én írták alá, így a megvalósítás már idén december elején elkezdődhet elsőként a Rákóczi híd környezetében, majd 2014 tavaszától az egész szakaszon. A munkálatok várhatóan 2015. első félévében fejeződnek be. Az 1-es villamos meghosszabbítása átszállásmentes kapcsolatot teremt Kelet-Pest, Dél-Pest és Újbuda között, valamint az 1-es villamos és a 18-as, 41-es és 47-es vonalak között. A Tervek szerint a későbbiekben egészen a Kelenföld vasútállomásig hosszabbítanánk meg az 1-es villamost. Az újonnan épülő pálya Újbudán füves burkolatú lesz, a vonal pedig végig teljesen akadálymentes.
Az 1-es villamosvonal felújításának második szakasza a BKK korábbi közbeszerzési kiírásához és a már zajló munkákhoz kapcsolódva a Puskás Ferenc Stadion M (Kerepesi út) és a Közvágóhíd H megállóhelyig tart. Az ezredfordulón épült szakaszon nincs szükség teljes körű pályarekonstrukcióra, ugyanakkor az áramellátási rendszer fejlesztésére és a peronok megújítására, megemelésére teljes körűen sor kerül. A felújítás napi mintegy 50 ezer utast érint.
Az 1-es villamos meghosszabbítása átszállásmentes kapcsolatot teremt Kelet-Pest, Dél-Pest és Újbuda között, valamint az 1-es villamos és a Fehérvári úton közlekedő 18-as, 41-es és 47-es vonalak között. A tervek szerint a későbbiekben egészen a Kelenföld vasútállomásig hosszabbítanák meg az 1-es villamost. Az 1995-ben átadott Rákóczi híd már a hosszabbítás figyelembevételével épült meg, sajnos 1995 és 2010 között lényegében semmi nem történt a meghosszabbítás megvalósítása érdekében.
A vonal meghosszabbításával 3,2 kilométeres új villamosszakasz épül a Rákóczi híd-Szerémi út-Hengermalom út vonalán, melynek - a meghosszabbítási tervekre tekintettel ideiglenes - végállomása a Fehérvári út és a Hengermalom út kereszteződésében lesz. A Rákóczi hídon a villamospálya a hídpillérek két oldalán fut majd. A vonalon öt új, középperonos megállóhelyet alakítanak ki:
- a híd budai hídfőjében, a Nádorkerti útnál;
- a híd lehajtóján, a Budafoki útnál;
- a Szerémi úton, a Hauszmann Alajos utcánál;
- a Szerémi út és a Hengermalom út csomópontjában;
- és ideiglenes végállomást a Hengermalom úton, a Fehérvári útnál.
Az új pályán a közlekedés tervezett sebessége a Rákóczi hídon 60 km/h lesz. A Szerémi úton és a Hengermalom úton is füves burkolatú vágány épül. A Nádorkerti út és a Budafoki út megállóhoz az esélyegyenlőség biztosítása érdekében egy-egy gyalogos-aluljáró épül három méter szélességben egy-egy új lifttel, valamint nyitott lépcsőfeljáróval a meglévő támfalak közé.
A megállóhelyi peronok szintén átépülnek, hiszen az 1-es villamos vonalán is az uniós forrásokból Budapestre érkező új, alacsonypadlós, korszerű villamosok közlekednek majd. A meglévő megállóhelyi peronokat építészeti szempontból egységesítésre kerülnek, s korszerű utasvárókkal, a hangosító berendezésekkel, kamerarendszerrel lesznek felszerelve.
Forrás: Budapest.hu