Új díszpolgárokról és régi metrókocsikról döntöttek
Több mint negyven napirendi pontot tárgyalt meg május 25-i ülésén a Fővárosi Közgyűlés. Többek között megszavazták, hogy Hutiray Gyula legyen a városfejlesztésért felelős új főpolgármester-helyettes, 16 új díszpolgárt avattak, és félmilliárd forintot előlegeztek meg a főváros a tűzoltók elmaradt túlóradíjának kifizetésére. Mindemellett döntött a közgyűlés arról is, hogy elvégeztetik a budapesti metróüzem műszaki auditját.
Mint a budapest.hu tudósításából kiderül, egyhangúlag megválasztotta a Fővárosi Közgyűlés főpolgármester-helyettesnek
Hutiray Gyulát. Az új helyettes városfejlesztési területekért felel, így a beruházások, kiemelt fejlesztések, az európai uniós ügyek, a projektmenedzsment, illetve a városfejlesztési és városrendezési feladatkörök szakmai irányítása tartozik hozzá.
Tizenhat - köztük két, az ellenzék által javasolt - új díszpolgára van Budapestnek, erről 33 igen szavazattal, egy tartózkodással szavazott zárt ülésen a közgyűlés. Díszpolgári címet kap Balczó András öttusázó, Csukás István író, Egerszegi Krisztina úszó, Eperjes Károly színművész, Prof. Dr. Kásler Miklós, az Országos Onkológiai Intézet főigazgatója, Prof. Dr. Kopp Mária, a SOTE Magatartástudományi Intézetének főigazgató-helyettese, Kovács Kati énekes, Dr. Mádl Ferenc volt köztársasági elnök, Makovecz Imre építész, Dr. Papp Lajos szívsebész, Elvis Presley amerikai énekes, Sánta Ferenc hegedűművész, Dr. Skrabski Árpád demográfus-szociológus, Szervátiusz Tibor szobrászművész, Szirtes Ági színművész, valamint Lech Walesa volt lengyel államfő. A díszpolgári elismeréseket június 19-én fogják átadni.
Félmilliárd forintot kapnak a fővárosi tűzoltók a 2004 májusa és 2007 decembere között végzett túlmunkájukra - döntött a Fővárosi Közgyűlés. A főváros soron kívül 500 millió forintot utal át a Fővárosi Tűzoltó-parancsnokságnak a készenléti szolgálatban dolgozó tűzoltók elmaradt távolléti díjainak kifizetésére.
A közgyűlés határozott a budapesti metróüzem műszaki felülvizsgálatáról is, ugyanis az elmúlt hetekben elszaporodtak a műszaki hibák az észak-déli vonalon. A műszaki audit öt területre terjed ki: a metrószerelvények karbantartási rendszerének teljes felülvizsgálatára; elemezni fogják a szerelvények további üzemelésének életkorukból fakadó kockázatait; vizsgálják a felhasznált, beépített alkatrészeket, a beépítés folyamatát; a szerelvények általános műszaki állapotát; és azt is, hogy a szerelvények lecseréléséig milyen lehetőségei, kockázatai lehetnek az üzemeltetésnek. A vitában Tarlós István főpolgármester azt mondta, hogy jelenleg 154 olyan metrókocsi fut Budapesten, amelyet már 5-13 évvel ezelőtt ki kellett volna vonni a forgalomból. „Hogy lehet, hogy ez a korábbi városvezetésnek nem tűnt fel? Ha ezeket mind ki kell vonni, lehet, hogy be kell zárni a metrókat, ezért ki vállalja a felelősséget?" - tette fel a kérdést a főpolgármester.
Egyhangúlag jóváhagyta a Fővárosi Közgyűlés a Tbiliszi és Budapest, valamint a Szentpétervár és Budapest közötti együttműködési megállapodást, s arról is egyhangúlag döntöttek, hogy a főváros együttműködési megállapodást kössön a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetemmel, az Eötvös Loránd Tudományegyetemmel, valamint a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciájával (HÖOK). Az önkormányzat a jövőben a szakpolitikai kérdések kidolgozásakor támaszkodik az egyetemek szellemi bázisára, míg a HÖOK képviselőit ezentúl bevonják a fővárosban működő felsőoktatási intézmények hallgatóit fokozottan érintő fővárosi rendeletek és az egyetemi ifjúságot érintő egyéb döntések előkészítési folyamatába.
Mindemellett döntés született a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtér taxidrosztjainak a helyzetéről, az Észak- és Dél-Budát összekötő budai fonódó villamosprojektről - amelynek jövőre indulhat meg a kivitelezése -, valamint a Mikroszkóp Színpad hasznosításával kapcsolatos nyilvános pályázat meghirdetéséről.