Hogyan lehetne vonzóbbá tenni Budapestet?
A turizmusban tevékenykedők gőzerővel dolgoznak azon, hogy fővárosunk olyan helyett foglalhasson el az ágazatban, ami adottságai alapján megilletné. Hogy ezt a gazdasági-pénzügyi válságot követően hogyan lehetne minél hatékonyabban kivitelezni? Erre keresték a választ május 4-én a Magyar Szállodaszövetség „Budapest turizmusa - Hogyan tovább?" címmel rendezett konferenciájának résztvevői.
Amint azt a szervezők, a Magyar Szállodaszövetség (MSZSZ) vezetői hangsúlyozták, már két éve szükségesnek tartottak lépéseket tenni a fővárosi turizmus fellendítése érdekében, ám az igazán lehangoló statisztikai adatok csak ezt követően láttak napvilágot. Amint azt Erdei János elnök elmondta: már önmagában is abszurd, hogy bár 2006 és 2010 között 13 százalékkal nőtt a fővárosban a szállodai kapacitás mértéke, a bevétel mégis 17 százalékkal csökkent. S bár az idei esztendő első negyedéve már némi elmozdulást jelez a holtpontról, e számok tükrében a szakember megkérdőjelezi az elmúlt egy-két évben létesült újabb fővárosi 2600 szállodai szoba létjogosultságát. A szomorú tavalyi adatok főbb okai közt Erdei János a krízis miatti csökkenő kereslet mellett elsősorban a főváros és a kerületek közötti együttműködés zavarait, az ágazatban érdekeltek túladóztatását, valamint a brand és az igazán vonzó események hiányát említette.
Csomós Miklós oktatásért és kultúráért felelős főpolgármester-helyettes arról beszélt: hivatalba lépésükkor számos nehézséggel kellett szembenézniük. Ilyen volt például a főváros katasztrofális pénzügyi helyzete, vagy hogy tavaly év végén az idegenforgalmi törvény a kerületek javára módosult a főváros érdekeivel szemben. Szintén a hátrányos örökséghez tartozik, hogy a turisztikai hivatal bizonyos ügyei közül jelenleg négyben is folyik nyomozás.
Az ágazatban rendet kell teremteni: megszüntetni a városnéző buszok és az idegenvezetés engedélyeztetése körüli anomáliákat, s megtudni, vajon a turizmus hogyan, milyen mértékben hat a gazdaságra - ennek mérésére statisztikai rendszert alkotnak majd meg. Mindemellett - hogy a fővárost egységes turisztikai termékként értékesítsék - meg kell teremteni Budapestnek egy brandet, ami a hamarosan felálló Budapesti Turisztikai Desztinációs Menedzsment egyik legfontosabb feladata lesz.
Az említettek mellett a városvezetés szeretné több szolgáltatással kibővíteni a Budapest Kártya felhasználhatóságát. Az attrakciók növeléséhez tartozik, hogy megújul a Nemzeti Vágta (a szervezést a fogathajtó Lázár fivérek veszik kézbe), s új koncepció alapján működik majd a fesztiválközpont is. Csomós Miklós külön kiemelte, hogy a minap kapott feladatot Tarlós Istvántól egy Városliget-stratégia kidolgozására és megszervezésére, hiszen véleménye szerint a városrészben jóval nagyobb potenciál rejlik ahhoz képest, mint amennyire azt napjainkban kiaknázzák. A főpolgármester-helyettes elárulta még azt is: koncepciójuk szerint erőteljesebben kívánnak kelet felé nyitni, megcélozva ezzel elsősorban az orosz piacot - adja hírül a budapest.hu tudósítása.