Főoldal  
 
Hírek
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
Önkormányzatok
Önk. szövetségek
Jogszabályok

 mevakomi

 

vcr

m

civertan_logo_120px.jpg

vkf

blockcity

agrosol

 
glansya

 prosperty

elmuemasz

 mosz

mosz

s tér


europa a polgarokert

solarway

safecross

 
meva


s tér

nrgcar

csfa

eurest

leblanc

 okow

  

 mosz

mosz

mosz  

 /files/stihl.jpg

  /files/viking.jpg

 kas
/files/viking.jpg

/files/pma.jpg

 fsd

fsd

 
/files/nei.jpg
infraset
 
m

flaga
 
 
 
 
 
 
 







































eXTReMe Tracker
  Impresszum   Médiaajánlat    2024. április 19.
Újságcikkekben Weboldalon  
Keresés
Aktuális Hírek

Elektromobilitás Európában és Magyarországon
A rendszer elterjesztésében az energiaszolgáltatóké lesz a főszerep
Az elektromobilitás a jövő fenntartható energiarendszerének szerves része, és világszerte nagy prioritással bír a politika napirendjén is. Az elektromobilitásé a jövő - ezzel a piaci szereplők többsége egyetért. Valójában több különféle tényező hat ilyen irányban. A gépjárműflottákra vonatkozó szigorú környezetvédelmi célkitűzések és az új technológiák mozgatják a piacot. Az ENSZ 1992-es Klímaváltozási Keretegyezménye az üvegházgázok kibocsátásának 1990-es értékekhez képest 80-95 százalékos csökkentését irányozza elő 2050-ig. Ezzel különösen az egyéni közlekedés került szembe komoly kihívásokkal.

A hibrid és az elektromos autóké a jövő

Világszerte 2030-ig a személygépkocsi flotta megkétszereződését feltételezik. Ugyanakkor az EU a gépjárműgyártóktól a 95g/km CO2-flottakibocsátást követel meg 2020-ig, ennek be nem tartása esetére milliárdos bírságokkal fenyeget. Költséghatékonyan ez a cél csak hibrid autók és elektromos járművek használatával érhető el. 2011/2012-től sok nagy múltú gyártó jelenik meg a piacon az első szériagyártású elektromos gépjárművekkel. A hagyományos járművekkel szemben ezeknek az elektromos járműveknek már ma is van előnyük költség és hatékonyság szempontjából.

Az elektromos járművek átlagos tiszta fogyasztási költsége ma már körülbelül 550-600 Ft/ 100 km. A fosszilis üzemanyagok árainak emelkedése esetén az elektromos járművek költségelőnye akár tovább nőhet. Ezzel párhuzamosan az akkumulátorgyártók az olyan lithium-ion akkumulátorok legújabb generációján dolgoznak, amelyek hatékonyabb tárolási technológiával rendelkeznek, így alacsonyabb költséggel üzemeltethetők nagyobb hatótávolság és rövidebb töltési idők mellett. Így az elektromos járművek tömeggyártása Európában már 2015-től kezdődően lehetséges.

Az energiaszolgáltatóké lesz a főszerep az elektromobilitás elterjesztésében

Egységes szabványok kellenek ahhoz, hogy az „áramtankolás" egyszerű és problémamentes legyen a töltőinfrastruktúra és az elektromos jármű közötti fizikai összeköttetés révén. A feltöltés csak akkor válhat alkalmassá a mindennapokra és a tömeges használatra, ha az autó, a töltőállomás, a kábel, a csatlakozások és csatlakozó aljzatok integrált rendszerként működnek és minden járművel kompatibilisek. A Plug&Charge elve épp akkor lesz majd döntő jelentőségű, amikor elkezd nőni az elektromos járművek száma. A Plug&Charge az autó és a töltőállomás közötti standardizált kommunikáción alapul, a töltőállomásnak automatikusan hitelesítenie kell a járművet, és lehetővé kell tenni a jövőbeli intelligens töltési eljárások használatát. Több járműtípus és különféle infrastruktúra-szolgáltatók esetén a Plug&Charge elve mentén a töltés lehetővé tételének műszaki ráfordítása kisebb, ez a leginkább felhasználóbarát alkalmazás sziget- és párhuzamos koncepciók nélkül.

Ez a Fiat 500-as már az elektromobilitás jegyében készült 

Az elektromobilitás elterjesztése szempontjából az ELMŰ szerint az energiaszolgáltatóké a vezető szerep. Az energiaszolgáltatók kiválóan alkalmasak a töltőinfrastruktúra üzemeltetésére és szolgáltatására valamint az elektromobilitás jövőbeni kérdéseinek megoldására. A töltőinfrastruktúrával szemben mindenek előtt különféle követelményeket támasztanak: egyszerűnek és felhasználóbarátnak kell lennie, azaz a töltőállomásnak automatikusan fel kell ismernie a fogyasztót, az elszámolásnak egyszerűnek és átláthatónak kell lennie. Lehetővé kell tenni a gyors töltést. A 25 és 35 kW/h közötti akkumulátorméretek esetén az átlagosan 2 kW-os otthoni dugaszoló aljzatról való töltés mindenképp csak vészhelyzeti opció lehet. Végül a töltőinfrastruktúrának biztosítania kell a megújuló energiákból származó villamosenergia hatékony használatát, ami azt jelenti, hogy az elektromos járműveket főként akkor töltik, ha van „zöld" áram.

Otthon és a munkahelyünkön is tankolhatunk

Ezzel összefüggésben a Vehicle-to-Grid koncepciója fontos jövőbeli téma lesz. Az elektromos jármű környezetbarát mivolta közvetlenül függ a villamos energia beszerzési forrásától. Az elektromos jármű, amely szélenergiából nyeri az energiát, akár szén-dioxid kibocsátás nélkül üzemeltethető. Azonban a megújuló forrásokból, például a szél erejéből történő villamosenergia-termelés függ az időjárás ingadozásaitól: erős szélben és alacsony aktuális áramfogyasztás esetén a megújuló villamos energia nem használható fel optimálisan. Ezzel szemben vannak olyan szélcsendes időszakok, amikor nagy a kereslet az áram iránt és szükség lenne a szélenergiára. Az elektromos járművek a jövőben ezen ingadozásokat segíthetnének kiegyenlíteni, hiszen akkor tárolják el a megújuló energiát, amikor az keletkezik, és akkor adják le, amikor szükség van rá. Ezzel olyan feladatokat látnak el, amelyeket ma már szivattyús-tározós erőművek végeznek, és segítenek a várt magasabb betáplálási kapacitás ésszerű felhasználásában. Ez tehermentesíti az erőműveket, amelyek így optimálisabb hatásfokú üzemállapotban működhetnek.

Abból kiindulva, hogy standardizált, kényelmes, intelligens kapcsolódásokon alapuló infrastruktúra jön létre, amely a töltőoszlop és a jármű közötti fizikai kapcsolaton alapul, felmerül egy további lényeges kérdés: Hol lehessen „feltankolni" a jövő elektromos autóját? Klasszikus ipari államokban az otthoni töltés nagyobb szerepet kap majd. A magántulajdonú lakás a jövő ipari államaiban kevésbé lesz általános. A nyilvános gyorstöltők és a munkahelyi töltés kombinációja kap majd nagyobb szerepet, habár a klasszikus iparosodott nemzetek körében a felhasználók mintegy 70 százaléka otthon tölti fel a járművét. Ehhez jó áron kényelmes és egyszerűen kezelhető töltési koncepciók állnak a felhasználók rendelkezésére.

Törvényi ösztönzők, adókedvezmények és vásárlási támogatások

Ahhoz azonban, hogy az elektromobilitás általánossá váljon, stabil keretfeltételek szükségesek. Törvényi ösztönzők kellenek az elektromobilitás elterjesztéséhez. Így például egyszeri támogatást, vásárlási ösztönzőket, illetve használati ösztönzőket (ingyenes parkolás, adókedvezmények) kaphatnának a felhasználók. Egyszeri támogatással ma már többek között Japánban (10 ezer euró), Spanyolországban (6 ezer euró), Franciaországban, Nagy-Britanniában és Kínában (akár 5 ezer euró) és Portugáliában (akár 4,5 ezer euró) támogatják aktívan az elektromos járművek megvásárlását.

Egyes európai országokban az elektromos járművek - egy bizonyos időre - mentesülnek a gépjárműadó alól. Távlatilag egységes szabványok, a kutatás-fejlesztés támogatása, egyszerű energiajogi és építésjogi keretfeltételek és piaci modellek szükségesek, amelyek jövedelmező üzleti modelleket tesznek lehetővé az ipar számára. Ha az elektromobilitás tartósan rá lesz utalva a támogatásokra, akkor nem lesz sikeres. Addig is a politikának hamarosan stabil törvényi hátteret kell szabnia az elektromos járművek töltésére és használatára vonatkozó szabványok kifejlesztéséhez és megvalósításához.

Az ELMÜ-ÉMÁSZ a hazai elektromobilitás úttörője

Magyarországon az ELMÜ-ÉMÁSZ vállalatcsoport elöl jár az elektromobilitás elterjesztésében. A csoport nemcsak a vállalat imázsához használja fel a téma pozitív hatásait, hanem a fenntartható fejlődés elvének határozott híveként szeretne aktívan hozzájárulni e közlekedési forma elterjedéséhez. Nem titok, hogy a társaság vonzó üzleti lehetőséget lát az elektromos járművekhez szükséges infrastruktúra kiépítésében, valamint ezen autók „tankolásával" megvalósuló energiaértékesítésben. Hosszú távon, és ha releváns számban jelennek meg ilyen járművek a piacon, akkor az elektromos járművek akkumulátorai energiatárolókként jelentős szerepet játszhatnak az intelligens hálózatok úgynevezett „Smart-Grid"-koncepciójában, amelyet a vállalatcsoport most fejleszt ki.

Az ELMÜ 2010 szeptemberében megnyitotta első nyilvános elektromos töltőállomását, amelynél az elektromos autók budapesti használói egy éven keresztül ingyenesen tölthetik fel járműveiket. A vállalat beszerezte első saját elektromos járműveit, és jelenleg üzleti partnereivel közösen dolgozik egy elektromos autós közösség megalapításán, amelynek tagjai közösen tesztelik majd az új technológiát. A Budapest utcáin elszórtan megjelenő elektromos járművek már ma komoly visszhangra találnak.  

Habár a jövő nehezen belátható, mégis bízvást mondhatjuk, hogy Magyarország - miután az első villamos már európai premierje után néhány évvel szolgálatba állt Budapesten - az elektromos járművek közlekedésben való meghonosítása terén sem fog elmaradni az európai és világszintű fejlődéshez képest.

Ennek értelemében az ELMŰ a magyar EU elnökség alkalmával felállít egy elektromos autók töltésére szolgáló állomást a gödöllői Művészetek Háza előtt, és a magyar Külügyminisztériummal együtt az EU elnökség keretében sorra kerülő különböző rendezvények alkalmával tesztelésre kínálja a saját flottájából származó elektromos járműveket.

Hírlevél

Amennyiben szeretné, hogy hírlevelet küldjünk Önnek, iratkozzon fel levelezőlistánkra!
Település:

 
Polgármester:

 
E-mail:



KIEMELT HÍREINK



Archívum

VIDEÓK
 
HÍRLISTA
 


 

  


 



Magyar Polgármester © 2004-2024 Minden jog fenntartva. Honlapkészítés www.webdesignstudio.hu
http://www.aka.hu