Kormányablakok nyílnak a vasúti pályaudvarokon is
A cél a 3K-s rendszerek, azaz közlekedés, a kereskedelem és a közszolgáltatások integrált lehetőségének megvalósítása
A MÁV ingatlanállományát is bevonják a területi államigazgatás fejlesztésébe - tájékoztatott Gál András Levente kormánybiztos február 23-án, egy háttérbeszélgetésen. A Jó Állam koncepcióért felelős kormánybiztos elmondta, hogy tavaly nyár óta folyik a kormányablak-hálózat továbbfejlesztésének előkészítése, a járások kialakításával párhuzamosan. A járások székhelyein kívül további településeken is szeretnének kormányablakokat nyitni.
Az államigazgatási fejlesztési tervek előkészítése során öt nagy hálózatot vizsgáltak meg, többek között az ügyfélforgalom és az erőforrások felhasználásának szempontjából. A meglévő kormányablakok, az államigazgatási szervek ügyfélszolgálatai, a posta és az okmányirodák hálózata mellett a közlekedési csomópontokat is felmérték. A cél az, hogy nyugat-európai minták alapján 3K-s rendszerek, azaz a közlekedés, a kereskedelem és a közszolgáltatások integrált elérhetősége valósuljon meg - mondta a kormánybiztos. Hozzáfűzte: első körben a vasúti pályaudvarok közül 20 alkalmas helyszínt találtak, ahová államigazgatási funkciókat lehet telepíteni.
A fejlesztési lehetőségeket hátráltatja az utasellátó cég 1993-as félresikerült privatizációja. A magánosítási szerződésből hiányoztak bizonyos garanciák és további jogi aggályok is felmerültek, amelyek gyakorlatilag lehetetlenné tették a vasútállomások fejlesztését. A MÁV hamarosan kivásárolhatja a magántulajdonosokat, megszerezve a Resti Kft. többségi üzletrészét, ezzel elhárul ez az akadály a pályaudvarok fejlesztése elől - húzta alá a kormánybiztos. A kormánybiztos arról is tájékoztatott, hogy nem csak a pályaudvarok, hanem más, kihasználatlanul álló MÁV tulajdonában lévő ingatlanok kormányzati használatáról is folynak tárgyalások.
Szarvas Ferenc, a MÁV elnök-vezérigazgatója arról beszélt, hogy háromezer épület, építmény van a MÁV tulajdonában vagy kezelésében. Ezek közül az utas az állomásépületekkel találkozik a leggyakrabban, ezért kiemelten fontos a fejlesztésük, a szolgáltatás színvonalának emelése. A vezérigazgató hozzátette, a legtöbb állomásépület a monarchia idején épület, így az akkori életmódhoz igazodva gyakran nem felelnek meg a mai utazási igényeknek. Nagy probléma, hogy a mai elvárásokhoz képest túl nagyok az épületek, sok a kihasználatlan tér, a felesleges kapacitás. A kormányablakok, illetve más állami vagy kereskedelmi szolgáltatások pályaudvarokra való telepítésével hosszútávon fenntarthatóvá válnának ezek az ingatlanok.
Forrás: kormany.hu