Minden érintett elkötelezett a BKV megmentésében
A kormány ez egy plusz egy forintos elvet érvényesítené a közösségi közlekedés finanszírozásában
A Nemzetgazdasági Minisztérium, a kormány és Budapest vezetése is elkötelezett abban, hogy megmentsék a BKV-t, de vannak még kérdések, amelyeket tisztázni kell - mondta Szatmáry Kristóf gazdaságszabályozásért felelős államtitkár január 31-én tartott sajtótájékoztatóján. Az államtitkár közölte: a kormány az plusz egy forintos elvet akarja érvényesíteni, azaz minden egy forint kormányzati támogatás mellé egy forint önkormányzati forrást szeretnének.Szatmáry Kristóf jelezte: a 32 milliárd forint zárolt normatív támogatás feloldására is van lehetőség, ennek feltétele, hogy szélesebb értelemben vett főváros, vagyis a fővárosi, a kerületi és az agglomerációs önkormányzatok átfogó tervet készítsenek a BKV finanszírozásáról, nekik biztosítaniuk kell a kormányt, hogy elő tudják teremteni a rájuk eső forrást.
Az államtitkár jelezte, vissza kell még térni bizonyos kérdésekre, arra is, hogy a főváros által meghozott lépések mennyiben elegendőek a teljes 73 milliárd forintos hiány finanszírozására.
Kitért arra is, hogy a Nemzetközi Valutaalap (IMF) túlzottnak tartja a közösségi közlekedés központi költségvetésből való finanszírozását, így elvárás az állam szerepvállalásának csökkentése a hosszú távú megoldásokkal. Megjegyezte, hogy a kormány több mint 30 milliárd forinttal járul hozzá a főváros tömegközlekedéséhez, vagyis „komoly anyagi terhet vállal".
Szatmáry Kristóf a kormány által tárgyaltak kapcsán azt is elmondta: különböző időhorizontok vannak a BKV helyzetének megoldásánál. Ezek egyikeként említette a 2012-es év problémáját, vagyis hogy a társaság ne váljon fizetésképtelenné; mint mondta, itt még nem egyértelmű, hogy miből fedezhető a forrásigény.
A 2013-as évtől tervezett, a hosszú távú fenntarthatóság biztosításáról szóló javaslatok kapcsán ismertette: bizonyos fejlesztéseket el kell végezni a BKV-nál, és az is szóba került, hogy milyen konstrukciók vannak a BKV-MÁV, és a BKV-Volán együttműködésre, amelyek „pozitív szinergiákat" jelentenek. Hozzátette: a január 31-i kormányülésen szó volt azon fejlesztésekről is, amelyek uniós forrásokat igényelnek.
A fővárossal folytatott tárgyalásokra kijelölt államtitkár az MTI kérdésére azt is kijelentette: sem a kormány, sem a nemzetgazdasági tárca nem javasolt sem útdíjat, sem dugódíjat; mint mondta, „ha nincs, aki felvállalja, akkor nem lesz ilyen díj".
Szavai szerint a minisztérium mindent elvi alapon közelített meg, vagyis ami az Országgyűlés hatáskörében van, amiről már döntött a parlament, olyat a tárca nem tud támogatni. Ezek között a 2012-es év gazdasági számait, az önkormányzati törvényt, az iparűzési adót és az áfatörvényt említette. Szatmáry Kristóf úgy vélekedett: ha van olyan megegyezés az önkormányzatok között, amely biztosítja a 2012-es hiány egy részét, akkor erre nyitott a tárca, bátorítja az önkormányzatokat, hogy próbáljanak közös megoldást találni.
Forrás: MTI