Tulajdonosi kölcsönt szavaztak meg a BKV-nak
Fővárosi Közgyűlés: forrásmegosztás - elektronikus jegyrendszer – hét új P+R parkoló
Mintegy hatvan előterjesztést meg január 25-i ülésén a Fővárosi Közgyűlés. A BKV-nak nyújtandó tulajdonosi hitelről, valamint a főváros és a kerületek közötti forrásmegosztásról is döntés született. A városatyák határoztak az elektronikus jegyrendszer fokozatos bevezetéséről, valamint arról is, hogy HÉV- és metróállomások mellett összesen hét P+R parkolót alakítanak ki.
Tulajdonosi kölcsön a BKV-nak
A fővárosi önkormányzat 9 milliárd forint tulajdonosi kölcsönt és 6 milliárd forint közszolgáltatási ellentételezést nyújt a BKV-nak - erről 20 igen, 1 nem szavazattal, 11 tartózkodással döntött a Fővárosi Közgyűlés. (A kölcsönt a BKV-nak április 30-ig kell visszafizetnie.) A városatyák által elfogadott előterjesztés szerint a főváros kinyilvánítja, hogy a fővárosi közösségi közlekedés finanszírozására a fővárosi önkormányzat és a BKV saját erejéből nem képes. A főváros kötelezettséget vállalt, hogy az idei költségvetésben 10 milliárd működési forrást biztosít a közösségi közlekedésre, ezen belül 6 milliárdot a BKV javára.
A döntés szerint az idei költségvetésben az intézményi működési kiadások 10 százalékát zárolják, amíg a BKV finanszírozása kérdésében a kormánnyal zajló tárgyalások eredményesen lezárulnak. Az áprilisban lejáró közszolgáltatási szerződést a BKV-val úgy fogják megújítani, hogy a mai, indokolt szolgáltatási színvonal és szint legyen annak a kiindulási alapja. A közgyűlés egyben felkérte a főpolgármestert, hogy a 2012-es BKV-hitelek megújítása érdekében a szükséges állami garancia biztosítása céljából járjon el.
Ennél jobb eredmény nem volt kihozható - jellemezte a döntést a közgyűlés szünetében tartott sajtótájékoztatóján a főpolgármester. Mint fogalmazott, BKV-ügyben a főváros „elment a falig, sőt, azon is túl".
A vitában Tarlós István főpolgármester kiemelte, hogy április 30-ig meg kell egyezni a kormánnyal, akkor jár le ugyanis a BKV-val 2004-ben kötött közszolgáltatási szerződés. Ha forrás hiányában azt nem tudják megújítani, akkor május 1-től nem indulnak el a metrók, buszok, villamosok és trolik. Több szocialista képviselő is azt hangoztatta, hogy a városnak inkább vissza nem térítendő támogatásként kellene a kilencmilliárdot nyújtania, a főpolgármester pedig azt mondta, ez a működés fenntartásához szükséges összeg, majd hozzátette: nem érti az ellenzék hitelfelvétel miatti kritikáját, az elmúlt nyolc évben ugyanis a BKV 27 milliárd forint hitelt vett fel a működés biztonságának megőrzése érdekében. Hangsúlyozta: a főváros az utolsó tartalékait éli fel a BKV miatt.
Németh Zoltán Fidesz-frakcióvezető a szocialistáknak azt tanácsolta, hogy csendesebben szónokoljanak, hiszen amíg ők feleltek a BKV-ért, felelőtlen ígéreteket és lépéseket tettek. Idézte a BKV-ügyében nemrégiben készült állami számvevőszéki jelentést, amely szerint a cég eladósodottságát a 2002-2010 közötti időszak hitelfelvételei eredményezték.
Elektronikus jegyrendszer
Elektronikus jegyrendszert vezetnének be 2014-től több lépcsőben Budapesten, erről 30 igen szavazattal, 2 tartózkodás mellett döntött a Fővárosi Közgyűlés. Az elfogadott javaslat szerint megjelenhet az időalapú jegy, a napi limit és az érintésmentes bankkártyás fizetés lehetősége is, a bérletes utasok pedig otthonról, számítógépük mellől hosszabbíthatnák meg bérletük érvényességét.
Első lépésként a bérleteket kártyákra cserélnék. A BKK olyan rendszert dolgozott ki, amely gyakorlatilag hamisíthatatlan, a kártya használatát egy központi rendszer ellenőrizné. Emellett lehetőség lesz a helyszínen is jegyet, vagy bérletet vásárolni.
Az időalapú jegyet 2013-tól vezetnék be, amely korlátlan átszállást biztosít majd a meghatározott időhatárokon belül. A harmadik ütemben a metróknál teljesen, a HÉV-eknél részben automatizált be- és kiléptető kapuk váltják majd fel 2015-ben az ellenőröket.
Végül bevezetik az érintés nélküli bankkártyás fizetést; bankkártyák, vagy mobiltelefonok segítségével külön kártya kiváltása és az ehhez tartozó ügyintézés nélkül, utólagos fizetéssel lehet majd utazni.
Döntöttek a forrásmegosztásról
Összesen 201 milliárd 750 millió forint illeti a fővárosi és a kerületi önkormányzatokat együttesen, amelyet 47:53 százalék arányban osztanak meg. A forrásmegosztásról 18 igen, 3 nem szavazattal, 10 tartózkodás mellett döntött a Fővárosi Közgyűlés. A fővárosi és a kerületi önkormányzatokat idén csaknem 11 milliárd forinttal kevesebb bevétel illeti meg, mint 2011-ben. A forrásmegosztásról szóló törvény szerint a közöttük felosztandó, összesen 201,7 milliárd forint 47 százaléka, vagyis 94 milliárd 788 millió forint a fővárosi önkormányzatot illeti meg, míg 53 százalékra a kerületi önkormányzatok jogosultak, ez az összeg 106 milliárd 961 millió forint. A főváros így 5,1 milliárd forinttal, a kerületek pedig 5,689 milliárd forinttal kevesebb forrást kapnak idén.
Az év végére épül át a Móricz Zsigmond körtér
Csak az év végére, de több százmillió forinttal kevesebb pénzből fejeződhet be a Móricz Zsigmond körtér forgalomtechnikai rendezése, miután a képviselők elfogadták az erről szóló előterjesztést a Fővárosi Közgyűlés. A közgyűlés augusztusban fogadott el egy javaslatot, amelyben mintegy 430 milliós költséggel 2012 közepére tervezték a Móricz Zsigmond körtér 4-es metróval összefüggő felszínrendezését. Az új - 28 igennel és 1 tartózkodással elfogadott - javaslat féléves csúszással 2012 év végére tolhatja ugyan a munkák befejezését, de az eredetileg becsült 430 millió helyett csak 160 millió forintba kerülhet a kivitelezés. Ennek keretében lecserélik a körtér mészkő díszburkolatát, mert felületén repedések keletkeztek, tisztítása nehézkes, és télen balesetveszélyes. A gyalogos- és kerékpáros zónák kialakítása mellett a Fehérvári út felől megszűnik a személyautók közlekedése, az autóbuszok behajtása azonban nem változik.
Hét új P+R parkoló épülhet
Hét új P+R parkolót alakíthatnak ki Budapesten a HÉV-vonalak és a 2-es metró mentén, erről 23 igen, 5 nem és 1 tartózkodás mellett döntött a közgyűlés. A kivitelezés összköltsége a tervek szerint 1,1 milliárd forint lesz, idén az előkészítés és a közbeszerzések kiírása történik meg, az építés 2013-ban kezdődik és 2014-ben fejeződik be. Új parkolási lehetőséget teremtenek a 2-es metró Pillangó utcai és Örs vezér terei állomásánál, az 5-ös (szentendrei) HÉV békásmegyeri és kaszásdűlői megállójánál, a 6-os (ráckevei) HÉV közvágóhídi végállomásánál, a 7-es (csepeli) HÉV csepeli végállomásánál, illetve a 8-as és 9-es (cinkotai, gödöllői) HÉV cinkotai megállójánál. Az Örs vezér terén, illetve a Pillangó utcánál egy vonaljegy vásárlásával lehet egy napra igénybe venni a szolgáltatást, a többi parkoló használata ingyenes lesz. Jövőre a tervek szerint 1005 új és 235 korszerűsített P+R férőhelyet alakítanak ki.
Forrás: budapest.hu