Tizenegy intézkedést már hoztak a BKV túléléséért
A fővárosi Fidesz-KDNP frakció december 10-én ötfős delegációt jelölt ki a kormánnyal a BKV ügyében folytatandó tárgyalásokra. Az egyeztetéseken Tarlós István főpolgármester, György István, városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes, Bagdy Gábor pénzügyi főpolgármester-helyettes, Rogán Antal, a gazdasági bizottság elnöke és Németh Zoltán frakcióvezető venne részt; ők a főpolgármestert leszámítva mindannyian országgyűlési képviselők is.
Németh Zoltán, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője szerint folyamatos konzultációt szeretnének a kormánnyal, hogy mielőbb meg tudjanak állapodni a budapesti tömegközlekedés finanszírozási válsághelyzetének a rendezéséről. Mint azt korábban is hangsúlyozta: biztos abban, hogy a kormány segíteni kíván a probléma megoldásában, ugyanakkor új lendületet szükséges adni a kabinet és Budapest közötti tárgyalásoknak. A fővárosi frakcióvezető azt is megjegyezte: a megoldást nyilvánvalóan a bevételi és a kiadási oldalon is keresni kell, a járatritkítást vagy a jegy- és bérletárak emelését viszont továbbra sem támogatnák.
Előzőleg Németh Zoltán és Tarlós István közös közleményben tudatta, hogy a főpolgármester a Fidesz-KDNP-frakció kérésére elhalasztotta a Fővárosi Közgyűlés december 11-re tervezett rendkívüli ülését, mivel - mint írták - a Fidesz-KDNP-frakció határozott ígéretet tett a kormánnyal folytatott, a BKV-ról szóló egyeztetés felgyorsítására. A főpolgármester múlt pénteken a BKV kritikus helyzetével indokolta az ülés összehívását.
Eddig tizenegy intézkedést hoztak
A BKV az MTI-hez eljutatott tájékoztatásában úgy fogalmazott: megkezdték az új buszüzemeltetési modell bevezetését, ennek keretében megkezdhető a buszpark cseréje.
Mintegy félmilliárd forintot spórolna a BKV a telekommunikációs költségek visszafogásán, ebből 450 milliót a telephelyek közti kommunikációs vonalak sávszélességének csökkentésével, további 25-25 millió fogható meg a mobiltelefon-, valamint a vezetékestelefon-szerződés újratendereztetésével. Jelezték továbbá, hogy a Nokia-Siemens Trafficom szerződésének felülvizsgálatát is megkezdték.
A biztosítási díjakon is spórol a BKV, a hatályos vagyonbiztosítási szerződés keretében erre az évre is a 2011-es tarifákat alkalmazzák, valamint 10 millió forint kedvezményt kapott a társaság, ezzel összesen 81 millió forint takarítható meg. Az utas-balesetbiztosítási módozatot felmondták, a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításon pedig csaknem 300 millió spórol a BKV.
Visszafogják a takarítási költségeket is, a lejárt alvállalkozói szerződés helyett nem kötöttek újat, hanem saját hatáskörben látják el a feladatot.
A reklámfelületekkel kapcsolatban új eljárást kezdeményeztek, és ettől a bevételek növekedését remélik.
A beszerzési költségeket is csökkenteni szeretné a BKV, ezt már korábban elkezdték, a szakterület átszervezésével négymilliárd forintot takarítottak meg.
Csökkentették a vezetői béreket is, a teljes bérstruktúrát megváltoztatták, a megtakarított összeg mintegy 300 millió forint. A kollektív szerződést a cég január 1-jével felmondta, a felmondás három hónap múlva lép életbe, addig pedig a szakszervezetekkel újratárgyalják a dokumentumot. A BKV milliárdokat szeretne megspórolni a szerződés módosításával.
A tavaszi paraméterkönyv-módosításkor a BKV megszünteti az éjszakai szolgálati járatokat, ezzel mintegy 124 millió forint takarítható meg. Tudatosan vállalnák, hogy romlanak a munkavállalók lehetőségei, de ezzel közpénzek megtakarítására nyílna lehetőség. Azon agglomerációs települések esetében, ahova BKV-járat nem indul, a szolgálati járatok közlekedése megszűnik, az ott élő járművezetők és dolgozók olyan munkabeosztást kapnak, hogy a nappali elővárosi hálózatot igénybe véve tudjanak munkába vagy hazajutni. Szigorították és 2012-ben is szigorítják a jegyellenőrzést, ebben továbbra is részt vesznek a közterület-felügyelők, és egyre több vonalon vezetik be az első ajtós felszállási rendszert.
Az elmúlt hét végén a BKV-figyelő blog több szerződésről azt írta, hogy túlárazták őket. A BKV erre úgy reagált, hogy a korábban kötött szerződéseket folyamatosan felülvizsgálják, szükségességüket ellenőrzik, de a vállalat olyan feladatokat is ellát, amelyek nem tartoznak szorosan a fővárosi közlekedéshez, mégis a BKV-ra hárulnak. Hangsúlyozták, hogy a BKV minden dolgozója és vezetője felelősségteljesen, legjobb szakmai megítélése szerint dönt, amikor valamely feladat ellátására külső partnerrel köt szerződést.
A Budapesti Közlekedési Központ (BKK) december 9-én azt közölte az MTI-vel, hogy a BKV baja nem az, hogy rosszul gazdálkodik, hanem az, hogy a megrendelt szolgáltatásokat nem fizetik ki. Hangsúlyozták, hogy a BKV idei működése 139 milliárd forintba kerül, ebből az utasok 50 milliárd forintot (jegyárbevétel), az állam pedig 16 milliárd forintot (árkiegészítés a tanuló- és nyugdíjas bérletek után) ad, mintegy 73 milliárd forint a különbség, amit nem fedez senki
Forrás: MTI