Egy sokoldalú útitárs Magyarország felfedezéséhez
Nem akármilyen év az idei a Magyar Turizmus Kártya történetében, hiszen idén ünnepli 15. születésnapját a különböző utazási és kulturális kedvezményekre jogosító kártya, amely az elmúlt éveket kísérő válság ellenére is népszerű útitársa a belföldi utakra indulóknak. A máig egyetlen országos hatáskörű turisztikai kártya történetéről, a szektorban tapasztalható változásokról, illetve a Hungary Card 2012 legújabb szolgáltatásairól Holczerné Szentirmai Ágnessel, a Hotelinfo Kft. PR-igazgatójával beszélgettünk.
A turizmus és az önkormányzatok
Mielőtt a turizmus kártyáról kezdenénk beszélgetni, ejtünk néhány szót a turisztikai ágazatban tapasztalható tendenciákról is, hiszen az önkormányzatok számára is jelentős változások várhatók a közeljövőben. „A turizmussal kapcsolatos feladatokat a jövőben a Turisztikai Desztinációs Menedzsment (TDM) szervezetekhez rendelik majd" - kezdi Holczerné Szentirmai Ágnes. „A TDM-ekben, melyekből már több, mint nyolcvanat regisztrált a Nemzetgazdasági Minisztérium, a térség turisztikai szolgáltatói (vállalkozók, civil szervezetek, önkormányzatok) képviseltetik magukat, s az önkormányzatok által beszedett idegenforgalmi adók bizonyos százalékát is a TDM-ek támogatására, illetve a turizmus fejlesztésére kell fordítani majd."
„Ez mindenképpen pozitív folyamatnak tekinthető, de mindemellett szükség van a turisztikai szférában dolgozók szemléletváltására is" - hangsúlyozza a PR igazgató. „Szakítani kell azzal a módszerrel, ami a meglévő idegenforgalmi látványosságok hagyományos bemutatásán alapult, s helyette a kiválasztott célcsoport szemével nézni, s számukra vonzóvá tenni azokat. Az anyagilag sikeres 18-30 évesek számára például az őshonos vízi madarak nevénél és a tájház nyitva tartási idejénél érdekesebb információ, hogy hol lehet vitorlást bérelni, vagy merre vannak éjjel-nappal nyitva tartó szórakozóhelyek."
Mindent egy lapra
Hazánk első, s mindmáig egyetlen, száz százalékig magyar tulajdonú turisztikai kártyájának története is a folyamatos változások, a fogyasztói igényekhez való alkalmazkodás története. „Mindez 20 évvel ezelőtt, 1991-ben kezdődött. Ekkor adta ki az első Hungary Info katalógust a Hotelinfo Kft., azzal a szándékkal, hogy az ország turisztikai kínálatát egy kiadványba sűrítve foglalja össze, s juttassa el a belföldi és külföldi turistákhoz" - meséli Holczerné Szentirmai Ágnes. A Hungary Card - amellyel a katalógus 1997-től egészült ki - kezdetben jóval egyszerűbb volt a mostaninál, csak egyes szállodákban és éttermekben jogosított kedvezményekre. „A következő kártya megjelenése előtt már a MÁV-val és a Volánnal is szerződést kötöttünk, így utazási kedvezményeket is tudtunk biztosítani, s az évek során fokozatosan kibővültek a szolgáltatásaink. Mára bebizonyosodott, hogy a kártya egyformán előnyös minden közreműködő számára: a szolgáltató kis- és középvállalkozóknak, valamint az állami cégeknek növeli a forgalmát, hasznos a non-profit szférának, míg a vállalkozók helyi iparűzési adója, illetve a turistáktól származó idegenforgalmi adó az önkormányzatok bevételét növeli."
Az utazástól a fürdőzésig és a kulturális programokig
A kártya egyik legvonzóbb szolgáltatása, hogy kedvezményes vonat-, és távolsági buszjegyek vásárlására jogosít, amelyek kedvezményszintje megegyezik a diákok által igénybe vehető kedvezményszinttel. Az utazáshoz kapcsolhatók a hajójegy-kedvezmények, az ingyenes IC-pótjegyek, kerékpárjegyek, a vidéki nagyvárosokban használható ingyenes napijegyek, autóbérlésre vonatkozó kedvezmények. Az autósoknak az üzemanyag-vásárlási kedvezmény, valamint az internet segítségével ingyenesen érvényesíthető autópálya-matrica jelenthet vonzerőt. A kártya természetesen számos szállodában, panzióban, fizető vendéglátóhelyen és étteremben is igénybe vehető, 10-20 százalékos engedményre jogosít.
„A Magyar Turizmus Kártya birtokosai számos gyógy-, strand-, élmény-, és termálfürdőben, valamint kulturális intézményben - például az Ópusztaszeri Nemzeti Történeti Emlékparkban, a Fővárosi Nagycirkuszban, a Tropicarium-Óceanáriumban, a Fővárosi Állat- és Növénykertben, valamint a Gödöllői Királyi Kastélyban - válthatnak olcsóbban jegyet" - sorolja a PR-igazgató asszony - „nem is beszélve arról a több száz múzeumról az országban, amikbe a kártyával ingyenes a belépés."
Testre szabható szolgáltatások
„Az idei szolgáltatások köre megegyezik a tavalyival - tudjuk meg Holczerné Szentirmai Ágnestől -, technikai téren azonban folyatatódnak a tavaly megkezdett változások. Az elmúlt évben a kártyavásárlók szembesülhettek azzal, hogy a korábban csak szelvényfüzettel érvényesíthető kedvezmények egy része az internetre került, s szükség esetén onnan lehetett letölteni, kinyomtatni azokat. Az interneten hozzáférhető kedvezmények száma idén tovább nőt, sőt számos szolgáltatás igénybe vételéhez már csak a plasztikkártya szükséges, arról hívhatók le a beváltó helyeken az információk. Mindez lényegesen megkönnyíti a kártya használatát, s ami még fontosabb, a szolgáltatások palettájának korlátlan, rugalmas bővítését, mondhatni testre szabását is lehetővé teszi."
Az önkormányzat is munkáltató
A Magyar Turizmus Kártya népszerű lehet a béren kívüli juttatások körében is. A kártya bármely változata - legyen az a Basic, Standard vagy Plus - segíti a dolgozók utazásra fordított pénzének hatékonyabb felhasználását a kedvezmények által. Mindkét félnek kedvező, hiszen a munkavállaló egy egész évben használható juttatásban részesül, a munkáltatót pedig kedvező mértékű adó terheli. Ami belefér a csekély értékű ajándék fogalmába, az persze majd 51,17% közteherrel adható, de ezen felül visszajön egy régebbről már ismert szabály. Ha a munkáltató egységesen biztosít bizonyos juttatásokat, vagy csoportokat alkotva eltér az egységességtől, de a csoport alkotásánál nem veszi figyelembe a dolgozói teljesítményt, akkor 51,17% a közteher, ennek nem megfelelő esetben viszont összevonandó jövedelemként adózik a juttató (munkáltató), és a juttatásban részesülő munkavállaló is. Ez a megoldás az önkormányzatok számára is vonzó lehet, hiszen ők is munkáltatók.
A 2013. január 31-ig igénybe vehető Hungary Card a Tourinform hálózat irodáiban, a nagyobb vasúti pályaudvarok pénztárainál, információs pultjainál, a belföldi turisztikai kiállításokon vásárolható meg, valamint a további információkkal is szolgáló http://www.hungarycard.hu/ honlapról is megrendelhető.