A teljes államosítás a „ló másik oldala lenne”
Pokorni Zoltán, az Országgyűlés Oktatási, tudományos és kutatási bizottságának fideszes elnöke november 9-én, Budapesten, A Színvonalas oktatás - a tankönyv mint nemzeti érték című szimpózium nyitó előadásában arról beszélt, hogy az oktatási törvényjavaslatban megtalálható annak lehetősége, hogy a nagyobb önkormányzatok továbbra is iskolát tartsanak fenn.
A szakpolitikus úgy fogalmazott: „indokolt és helyes hozzányúlni az iskolák fenntartásának kérdéshez", de a teljes államosítás „a ló másik oldala lenne", mert az egy nagy bürokratikus rendszer létrehozását feltételezné. A jó megoldás szerinte az, ha „az állam magához húzza" a kistelepülések oktatásának feladatát, ugyanakkor módot ad a nagyobb településeknek az iskolafenntartásra.
Pokorni Zoltán hangot adott annak a véleményének, hogy ideálisak azt tartotta volna, ha „nem erővel veszik el" az önkormányzatoktól az iskolák fenntartási jogát, hanem a lehetőséget teremtik meg, hogy átadják a kisebb önkormányzatok az iskoláikat az államnak, de „ebben a meggyőződésemben kisebbségben maradtam a frakción belül".
Ahhoz, hogy az állam finanszírozni tudja a fenntartásába kerülő iskolákat, 2013-tól bizonyos forrásokat elvon majd az önkormányzatoktól, így a személyi jövedelemadó, a gépjárműadó és az iparűzési adó meghatározott részét, ezek a tervek szerint mintegy 360 milliárd forintot tesznek ki. Ahol az iskolák a települések kezében maradnak, a működési forrásokat megkapják az önkormányzatok az államtól - tette hozzá.
Pokorni Zoltán problémaként említette, hogy a szülőknek „meg kell vásárolniuk" a külön nyelvi órát, a művészeti képzést, a sportolási lehetőséget, akiknek a szülei pedig erre nem képesek, azok kimaradnak ebből a lehetőségből. Az egész napos iskolát ezért „hallatlan jó, innovatív lehetőségnek" nevezte, mert minderre lehetőségük lesz ingyen a diákoknak, ezt azonban véleménye szerint nem lehet egyetlen lépésben, kötelező módon bevezetni, öt-nyolc évre lenne szükség hozzá.
Az oktatáspolitikus szólt arról, hogy a pedagógus-életpályamodell „nem bérpolitika, hanem stratégiai vállalkozás2, amely megszüntetheti egyebek mellett a szakma elöregedését, azt, hogy egyre kevésbé vonzó ez a pálya, és egyre többen mellékállást vállalnak. A pedagógusképzésben ösztöndíjat kell adni rögtön a sikeres felvételi után a legtehetségesebb fiataloknak. Ezzel elkerülhető lenne, hogy jelenleg annyi hallgatót sem tudnak felvenni, amennyi hely van a felsőoktatásban - hangsúlyozta.
Kitért arra, a pálya elején kell megemelni legjobban a tanárok fizetését, utána lassabban, nyugdíjazásuk előtt órakedvezményt kell nekik adni, a többletmunkát pedig jobban meg kell fizetni. Ha ezekre nincs pénz, „akkor el kell halasztani, vagy egy adott szakterületre kell fókuszálni".
Forrás: MTI