A társadalmi felzárkózás eszközei és lehetőségei
Veszprémben zárult a Magyar Önkormányzatok Szövetsége őszi kistelepülési integrációs konzultáció sorozata
A „Társadalmi felzárkózás és integráció” című, Veszprémben rendezett szakmai konferenciával zárult a Magyar Önkormányzatok Szövetsége (MÖSZ) Hanns-Seidel Alapítvány által támogatott őszi kistelepülési integrációs konzultáció-sorozata. A rendezvényen a társadalmi felzárkóztatás, a roma integráció, az önfenntartás és a közoktatás témakörében hangzottak el előadások, amelyeket panelbeszélgetés és a megjelent polgármesterekkel folytatott konzultáció követett.
Gémesi György MÖSZ elnök és Kész Zoltán országgyűlési képviselő köszöntője után Pergő Margit, Berhida polgármestere osztotta meg az egybegyűltekkel települése roma integrációs programjának legfontosabb elemeit. Mint előadásából kiderült, a felzárkóztatás három lépcsőben történik, kezdve a hiányzó alapismereteket pótló, viselkedési és beilleszkedési zavarokat enyhítő beiskolázás előtti fejlesztéssel, amit iskolai fejlesztő programok követnek, míg a felnőttek esetében a közfoglalkoztatás, illetve a munkaerőpiacra való juttatás a cél.
Szintén a halmozottan hátrányos helyzetűek felzárkóztatása, az elvándorlás és a teljes társadalmi széthullás megakadályozása volt a célja Üveges Gábornak, Hernádszentandrás polgármesterének, akinek az ökológiai zöldségtermesztésre épülő Bioszentandrás projekt segítségével sikerült elképzelését megvalósítania. Mára a zöldségek mellett feldolgozott termékek, kézműves áruk és fűszernövények széles választéka kapható a boltokban az országszerte ismert Bioszentandrás márkanév alatt, a 440 fős, 40 százalékban romák lakta település pedig jó úton halad az önfenntartás felé.
Ambrus Gyöngyi, Kistokaj korábban pedagógusként, iskolaigazgatóként tevékenykedő polgármestere az oktatásban látja a társadalmi felzárkóztatás leghatékonyabb eszközét. Ehhez települése óvodájában és iskolájában számos olyan módszertani megoldást dolgoztak már ki, amelyeket, mint jó gyakorlatokat, más települések is átvettek tőlük.
Pilz Olivér, a miskolci Hermann Ottó Gimnázium tanára, a Tanítanék Mozgalom vezetőségi tagja az oktatás és az iskola integrációs szerepéről tartott előadásában előbb a közoktatást érintő legnagyobb problémákra világított rá, majd betekintést nyújtott abba a párbeszédbe vagy inkább küzdelembe, amit szervezetük az EMMI Oktatásért Felelős Államtitkárságával folytat, végezetül pedig a Tanítanék megoldási javaslataira hívta fel a figyelmet.
A konferencia második részében az előadók, valamint Dr. Nagy Emília és Kész Zoltán panelbeszélgetés keretében fejtették ki véleményüket a közoktatás és a társadalmi integráció tárgykörében, Wittinghoff Tamás, Budaörs polgármestere, a MÖSZ Polgármesteri Tagozatának elnöke moderálásával. Ezután a megjelent polgármesterek mondták el észrevételeiket, tapasztalataikat az elhangzottakkal kapcsolatban. Mint kiderült, több Veszprém megyei településen is a lakosság passzivitása jelenti a legnagyobb akadályt a jól működő közösségek kialakítása előtt, ezt pedig csak a polgármester személyes aktivitásával, jó példát mutatva lehet megváltoztatni, ahogyan Hernádszentandráson is sikerült.
Forrás: möszlap.hu
Letölthető tartalmak:
- Pergő Margit előadása
- Pilz Olivér előadása 1.
- Pilz Olivér előadása 2.