Nagy hullámokat vethet az óbudai motorcsónakadó
Az újabb települési adó bevezetésével az adóztatható vagyontárgyak és az adófizetők körét kívánja szélesíteni a kerület vezetése
Újabb adót vetne ki Óbuda-Békásmegyer önkormányzata a kerületi lakosokra. A tervek szerint azokat a magánszemélyeket terhelné a köznyelvben csak „motorcsónakadónak” nevezett járulék, akik a III. kerület illetékességi területén tartósan vagy ideiglenesen 10 kilowatt feletti teljesítményű motoros vízi járművet tárolnak.
A hajó felhasználásának helyétől függetlenül, azaz hiába hajózna a tulajdonos járművével a Balatonon, adót fizetne ugyanúgy Óbudán, mint aki motorcsónakjával a Duna habjait szeli. Azokat azonban nem terheli az új járulék, akik csónakjukkal csupán áthaladnak a kerület dunai szakaszán.
Óbuda-Békásmegyer gazdálkodása stabil alapokon nyugszik, nincs költségvetési hiányunk – mondta Bús Balázs polgármester. Az újabb települési adó bevezetésével nem az önkormányzat hiányát szeretnénk megoldani – tette hozzá, csupán szélesíteni kívánjuk az adóztatható vagyontárgyak és az adófizetők körét a kerületben. A korábbi „giccsadó” bevezetésének nem volt célja a település adóbevételének növelése, mindössze a jogkövető magatartást kívántál elősegíteni általa – hangsúlyozta a polgármester.
Negyedévente kell majd a tulajdonosoknak fizetniük a sávosan differenciált összeget: 50 kW teljesítményig 75 Ft/kW/negyedév, 50-100 kW teljesítmény között 100 Ft/kW/negyedév, 100 kW teljesítmény felett pedig 150 Ft/kW/negyedév. Ez alapján egy nem túl nagy teljesítményű, 115LE-s motoros jármű után közel 70 ezer forintot kérhet az önkormányzat évente.
A kerület biztos abban, hogy a célcsoport vagyoni és jövedelmi viszonyai lehetővé teszik az adó megfizetését. Bár azt elismerték, hogy a rendelkezés hatására a motoros vízijármű-használat visszaszorulhat majd Óbudán.
Számítani lehet arra, hogy a tulajdonosok elviszik a kerületből a hajókat – mondta a hirado.hu-nak Varga Miklós, a Wiking Yacht Club vezetője. Megjegyezte, nem az adó kivetésével van alapvető probléma, hanem sokkal inkább annak mértékével, ezért egyeztetéseket kezdeményezne az önkormányzat képviselőivel.
Az idősebb, kisebb és elsősorban a Római-parton tárolt motorcsónakoknál fog ez főként gondot okozni. Egy régebbi hajónál, aminek a teljesítménye 100 LE felett van, de az értéke csupán egymillió forint körül mozog, éves szinten akár százezer forint többlet kiadást is jelenthet az új adó – tette hozzá. Varga Miklós szerint főként a tárolási szokásokat befolyásolja majd az új rendelet, de feltehetően lesznek, akik az extra költségek miatt kevesebbet szállnak majd vízre.
Megjegyezte, hogy a Hajógyári szigeten lévő kikötőjükben nagyjából 600 hajót tárolnak jelenleg is, ezek többsége azonban újabb, nagyobb értékű jármű. A tulajdonosok itt fizetőképesebb közönséget jelentenek.
Bús Balázs elmondta, hogy a szabályozás kiterjed mind az elektromos meghajtású, mind pedig a belső égésű motorcsónakokra is, de vizsgálják, hogy milyen kedvezmény adható az előbbiekre.
Forrás: Hirado.hu