Jó döntésnek bizonyult a Gyulahús megmentése
Az önkormányzati tulajdonú vállalat elmúlt évi nyeresége meghaladta a félmilliárd forintot
A csőd széléről hozta vissza a gyulai húsüzemet az önkormányzat, a 2014-es szerény eredmény után a múlt évet már több mint félmilliárdos nyereséggel zárta a vállalat – tudta meg a Magyar Idők. A sikeres gazdálkodás eredményének a Gyulahús alkalmazottai is örülhetnek, a nyereségnek köszönhetően az idén nagyobb fizetést vihetnek haza.
Jelentősnek mondható nyereséggel zárta az elmúlt évet a nemrég még a csőd szélén egyensúlyozó gyulai húsfeldolgozó üzem. A húskombinátot 2013 szeptemberében vásárolta meg az önkormányzat, miután 2012 novemberében felszámolás alá került a vállalat. Bár 2007 óta csak veszteséget termelt a társaság, a 2014-es év már a konszolidációról szólt. A száz százalékban az önkormányzat tulajdonában lévő Gyulahús Kft. az év végére 161 millió forint nyereséget ért el. A sikeres piacépítés tavaly folytatódott: ötmilliárd forintos árbevétel mellett már több mint 515 millió forint adózás utáni eredménnyel zárta az évet a vállalat.
„A város jó döntést hozott, amikor megvásárolta a bajba jutott céget, hiszen az üzleti befektetés azóta megtérült” – mondta lapnak Görgényi Ernő, a város polgármestere. Szerinte a siker titka az volt, hogy a korábbi menedzsmenttel szemben piaci logika mellett új alapokra helyezték a vállalat működését. Német típusú szervezeti modellt hoztak létre és gazdasági szakemberekből álló ügydöntő felügyelőbizottságot állítottak fel.
Mindezek mellett a polgármester szerint a gyulai feldolgozóüzem talpra állításának egyik alappillére a termékek iránti bizalom és a fogyasztói kereslet volt. A gyulai kolbász és a májas olyan magas hozzáadott értékű termékek – az előbbi ráadásul hungarikum is –, amit a fogyasztók szeretnek és keresik a boltokban – jegyezte meg a polgármester.
Az eredményességet javította az is, hogy tavaly minden korábbinál alacsonyabb lett a sertéshús ára, a feldolgozóegység ezért alacsony áron tudta beszerezni termékeihez a szükséges alapanyagot. A belső fogyasztás már az előző évben is emelkedett, idén pedig további forgalombővülésre számítanak. A hosszú távú cél azonban az, hogy minél több gyulai terméket tudjanak az exportpiacokra szállítani. Mivel az orosz piac korábban nagy mennyiségben vásárolt gyulai termékeket, az importtilalom bevezetése komoly érvágást jelentett a vállalatnak.
A bevételkiesést megpróbáljuk más piacok segítségéve kompenzálni. Így például egyre több árut szállítunk Nagy-Britanniába és Csehországba – magyarázta a városvezető. Az európai piacok mellett a távol-keleti országokkal is kacérkodik a vállalatvezetés, a tervek szerint Kínában és Japánban is megvetné a lábát a cég, ehhez azonban Görgényi Ernő szerint kitartó munkára van szükség. A japán piacra csak a kiváló minőségű áruval lehet bekerülni, ebben a Gyulahús nagyon jó adottságokkal rendelkezik, hiszen folyamatosan garantálni tudjuk a magas minőséget – mondta.
A város döntése szerint a társaság nyereségét eredménytartalékba helyezik, egy részét pedig béremelésekre fordítják. Nagyon fontos, a munkavállalók is érezzék, hogy a társaság eredményesen dolgozik – mutatott rá Görgényi Ernő, majd hozzátette: nehéz versenyezni a nyugati bérekkel, de mindent el kell követni annak érdekében, hogy vonzóvá tegyék a vállalatot a dolgozók számára és ezzel elejét vegyék az elvándorlásnak.
A vállalat ma háromszáz embert foglalkoztat, nagy részük korábban a húskombinátnál dolgozott. Az utánpótlás kinevelésével is foglalkozik az önkormányzat: a városban működő szakképző centrummal kötött együttműködés eredményeként a hentestanulók a Gyulahús üzemében töltik a gyakorlati órákat. A duális szakképzésnek köszönhetően így már az iskolai évek alatt testközelből tapasztalhatják meg és leshetik el a szakma fortélyait a jövő szakemberei – tette hozzá.
Forrás: Magyar Idők