Nemcsak Budaörs polgármesterének „fáj” az útdíj
Rákospalota is válaszlépésen gondolkodik – A Fideszen belül sincsen mindenki maradéktalanul megelégedve
Budaörs után Budapest XV. kerületének polgármestere, Hajdu László is válaszlépésen gondolkozik az útdíj ellen – írja a Blikk. Soroksáron, Újpesten, Győrben, Szombathelyen és Székesfehérváron is vizsgálják, hogy mit lehet tenni a településeket hátrányosan érintő rendszer megváltoztatására, míg Bencsik János, a Fidesz országgyűlési képviselője a Tata-Tatabánya autópályaszakasz fizetőssé tétele miatt felülvizsgálati kérelemmel fordult a Nemzet Fejlesztési Minisztériumhoz.
Nagyon komolyan sújtja a XV. kerületet az M0-s és az M3-as bevezető szakaszának fizetőssé tétele. Jelentősen csökken az ezen az utakon elérhető nyolc bevásárlóközpont forgalma, ennek következtében a kerület iparűzési adóból származó bevétele is kisebb lesz – magyarázta a Blikknek Hajdú László, a XV. kerület polgármestere.
A kerületben működik a fővárosi szemétégető, Budapest kommunális hulladékának 60 százalékát itt semmisítik meg. „Naponta 150-160 kukásautó ezernyi fuvart bonyolít le a város és a szemétégető között. Eddig ezt az M0-son tették. Ám most a kerület lakótelepeinek és családi házas övezeteinek belső útjait veszik igénybe. Ezt a szállító cég vezetője is megerősítette, hiszen egyelőre kivárnak a milliós tételt felemésztő matricavásárlással. Az egyetlen eszközünk az lehet, hogy nem engedjük át a szemétszállító autókat Újpalota belső útjain. Vagy fizetnek, és visszatérnek az M0-sra, vagy leállnak a szemétszállítással” – vélekedett a polgármester.
Geiger Ferenc, Soroksár polgármestere pedig azt nyilatkozta: jogászaik vizsgálják annak lehetőégét, hogy az autópályák, így az M5-ös bevezető szakaszát átminősítsék autóúttá, így lekerülnének a listáról.
Puskás Tivadar szombathelyi polgármestert meglepte, hogy az M86-os utat fizetőssé tette a kormány – írja a Népszabadság. Tárgyalásokat kezdtek a kormánnyal, mert azt akarják, hogy az út most elkészült új szakasza se legyen fizetős.
Győrben a ménfőcsanaki és a gyirmóti városrész lakóit érinti hátrányosan a dolog, mondta a Népszabadságnak Borkai Zsolt, Győr polgármestere. Ezek régen falvak voltak, most innen sokan járnak dolgozni a városba az elkerülő úton a győri ipari parkba és az Audihoz. Borkai Zsolt is azt mondta, az a célja, hogy ne kelljen pluszban fizetniük az ott élőknek a munkába járásért.
Cser-Palkovics András székesfehérvári polgármester is úgy nyilatkozott, hogy nehézséget jelent a településnek az útdíj. De megerősítette, amit 2015. január 7-én a kormányszóvivő is elmondott, hogy január végéig felülvizsgálja a kormány az útdíjrendszert az addigi működési tapasztalatok alapján. Cser-Palkovics levélben fordult a minisztériumhoz, hogy a városi elkerülő szakasz ne legyen fizetős.
Bencsik János, a Fidesz Komárom-Esztergom megyei képviselője az Origónak elmondta, hogy a Tata-Tatabánya autópályaszakasz fizetőssé tételének felülvizsgálatát kérték a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumtól.
A képviselő szólt arról is, hogy az 1-es út köti össze Tatát és Tatabányát, miközben átszeli az autópályát. Egyszer már fizetőssé akarták tenni az M1-es ennek a szakaszát, de mivel nem elkerülő útról van szó mivel az 1-es út hosszában átszeli a településeket, arra a kompromisszumra jutottak, hogy ez a szakasz nem lesz fizetős.
Bencsik János elmondta, hogy az ingyenességre azért van szükség, mivel így könnyebben megközelíthető az ipari park, így a tatabányai belváros környezeti terhelése nem növekszik. Kiemelt autóipari térség vagyunk, nagyon sok adót szállítunk a költségvetésnek, ezért gondoljuk, hogy egy egyeztetési folyamat méltányos lehet – tette hozzá.
Az NFM-ből megígérték, hogy érdemben megvizsgálják a beadványunkat – zárta szavait Bencsik János.
Forrás: Blikk - Népszabadság - Origo