Indul a FAIR pályázatkitöltő informatikai rendszer
Az új rendszer jelentősen megkönnyíti a 2014-2020-as uniós pályázati források elérését
November 5-én délutántól indul a 2014-2020-as uniós pályázati források elérését lehetővé tevő informatikai rendszer, a Fejlesztéspolitikai Adatbázis és Információs Rendszer (FAIR) azaz a pályázati elektronikus ügyintézés felülete – jelentette be 2014. november 4-én Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációjáért felelős helyettes államtitkára.
Az egységes informatikai rendszer segít majd abban, hogy egyetlen, személyre szabott felület segítségével tudják a pályázók kezelni a pályázatokhoz, projektekhez kapcsolódó különböző feladatokat; elsőként a FAIR az október 10-én meghirdetett első 9 pályázat beadását támogatja – jegyezte meg Csepreghy Nándor. Kiemelte: a rendszer legnagyobb újítása, hogy összeköttetésben áll néhány közhiteles adatbázissal – NAV, Cégbíróság, Földhivatal – így ezek segítségével automatikusan tudja lekérni a pályázó elektronikusan a szükséges dokumentumokat.
A helyettes államtitkár szavai szerint az új informatikai rendszer lehetővé teszi, hogy Magyarországon olyan pályázati rendszer működjön, amely valóban reagál a pályázói érdekekre. Hozzátette: a felület külső, fizetett segítség nélküli pályázást tesz lehetővé, a korábbi 600 adatmező helyett 300-ra csökkent a kitöltendő felület egy-egy pályázat esetén, és tovább fog csökkenni. Csepreghy Nándor hangsúlyozta: arra törekszenek, hogy a fejlesztéspolitika az előző, 2007-2013-as időszakinál sokkal inkább pályázóbarát legyen, a konkrét fejlesztési javaslatokat beépítik majd a pályázati modulok közé.
A rendszer átalakításának másik fontos célja az volt, hogy igazságos pályázati rendszer működjön, így a FAIR minden regisztrált felhasználó számára egy időben teszi lehetővé a pályázást a kitöltőprogram segítségével. A pályázók adott esetben egy elutasítást követően tisztában vannak a döntés pontos okával – fűzte hozzá. Kérdésre elmondta, hogy egységesen 30 napos határidők kitűzésében gondolkoznak a pályázat megjelenése és a beadás között.
Laposa Tamás, a Miniszterelnökség fejlesztési-informatikai főosztályának osztályvezetője elmondta: a felület papírmentes ügyintézést tesz lehetővé. Egyetlen oldalt, az adott vállalkozás nyilatkozatát kell kinyomtatni, de ha a pályázó rendelkezik elektronikus aláírással, akkor a teljes igénylési folyamat papírmentesen intézhető - emelte ki. Az informatikai rendszer külső felülete segíti a támogatások könnyű elérését, egy kattintással egy adott pályázat minden adata elérhető. Ismertetése szerint a regisztráció egyszerű, öt-tízperces, és személyre szabott ügyintézést tesz lehetővé.
Forrás: MTI