Államosítás vagy feldarabolás lehet a BKV sorsa?
A Népszabadság információi szerint több forgatókönyv is készült a budapesti tömegközlekedési cég államosítására
Egyre nagyobb teher az önkormányzatnak a BKV üzemeltetése, így a főváros államosítaná azt – írja a Népszabadság. A lap információi szerint több lehetséges forgatókönyv is készült a budapesti tömegközlekedési cég államosítására, azt azonban egyelőre nem tudni, hogy mindez az önkormányzati választások előtt megvalósulhat-e.
A lap információi szerint az első változatban a buszágazatot választanák le először a fővárosi közlekedési cégről, amelyet azután beolvasztanának a Volánbuszt, illetve a városi helyközi szolgáltatókat is tömörítő állami holdingba. A kötött pályás üzemre (metró, villamos) várhatóan külön céget hoznak létre, miközben a HÉV-vonalak üzemeltetése a MÁV-hoz kerülne. A trolik sorsa bizonytalan, mivel bár nem sínen közlekednek, de felsővezetékhez kötöttek, így egyelőre egyik utódhoz sem sorolták be az ágazatot. A frissen átadott 4-es metró üzemeltetését pedig a jelen elképzelések szerint egy külön - állami vagy magán - szolgáltatóra bíznák.
A másik változatban egyszerűen csak állami kézbe vennék a fővárosi közlekedési cég egészét. Így elérhetővé válna a jelenleg 58,5 milliárdra rúgó banki adósságállomány konszolidálása. A bankok ugyanis már többször is jelezték, hogy állami kezességvállalás nélkül nem hitelezik tovább a BKV-t.
A Népszabadság emlékeztet arra is, hogy a BKV-t már 2012-ben előkészítették a feldarabolásra, Tarlós István főpolgármester azonban akkor még attól tartott, hogy ezzel ellehetetlenülne a városi tömegközlekedés. A Fidesz fővárosi frakciója viszont úgy vélte, a feldarabolással megoldhatók lennének a finanszírozási problémák.
Forrás: Népszabadság - Portfolio.hu