Az ÁSZ segíti a szabályos önkormányzati működést
Az Állami Számvevőszék elnöke 38 település ellenőrzésének tapasztalatait ismertette az önkormányzatokkal
Az Állami Számvevőszék támogatja az önkormányzatok szabályos működését, ennek érdekében az ÁSZ elnöke az összes település polgármesterének és jegyzőjének elektronikus levelet küldött, amelyben harmincnyolc, kockázati alapon kiválasztott település ellenőrzésének általános tapasztalatait ismertette.
Az ÁSZ közleménye szerint a harmincnyolc ellenőrzött önkormányzatból a belső kontrollrendszer kialakítása harmincnégynél nem felelt meg a jogszabályi előírásoknak. Ezt olyan hibák, hiányosságok indokolták, mint például az, hogy gazdasági programot, az önkormányzati hivatal szervezeti és működési szabályzatát, a gazdálkodásra vonatkozó belső szabályzatokat nem, vagy nem a jogszabályi előírásoknak megfelelően határozták meg - olvasható az ÁSZ közleményében.
A beszámoló szerint a számvevőszék 2012 júliusában kezdte meg a belső kontrollrendszerek kialakításával kapcsolatos ellenőrzéseit. Az ÁSZ elsőként 38 kockázatalapon kiválasztott települési önkormányzatnál végezte el a belső kontrollrendszer 2011. évi kialakításának, valamint a belső ellenőrzés 2009 és 2011 közötti működése megfelelőségének és eredményességének a vizsgálatát.
A harmincnyolc ellenőrzött önkormányzatból, az ÁSZ értékelése alapján, a belső kontrollrendszer kialakítása harmincnégy helyhatóságnál nem felelt meg az előírásoknak. Ezek a helyhatóságok nem mérték fel, esetenként nem is állapították meg a hivatal tevékenységében és gazdálkodásában rejlő kockázatokat.
A beszámolási eljárások, a gazdálkodással kapcsolatos belső előírások, feltételek szabályozása nem történt meg. Nem jelöltek ki a gazdálkodási jogkörök gyakorlására jogosult személyeket, vagy a kijelölt alkalmazottak nem rendelkeztek a megfelelő iskolai végzettséggel. Nem határozták meg az adatvédelmi és adatbiztonsági feladatokat, nem szabályozták a kötelezően közzéteendő adatok nyilvánosságra hozatalának rendjét, nem alakítottak ki a hivatal tevékenységének nyomon követését biztosító rendszert - olvasható a számvevőszéki dokumentumban.
A 34 önkormányzatnál előfordult, hogy a szakmai teljesítés igazolását és az utalványok ellenjegyzését nem az arra jogosult dolgozók végezték el. Ezen túlmenően a szakmai teljesítés igazolása és az utalvány ellenjegyzése sem szabályszerűen történt. A rendelkezésre bocsátott dokumentumok alapján az ellenőrzések 37 önkormányzatnál kár bekövetkezésére utaló adatot, tényt nem tártak fel, egy esetben viszont jogosultatlan kifizetést állapított meg a számvevőszéki vizsgálat.
A belső ellenőrzés működése 21 esetben nem felelt meg a jogszabályi előírásoknak. Előfordult, hogy nem készítettek éves ellenőrzési tervet, vagy azt nem támasztotta alá kockázatelemzés. Az ellenőrzéseket nem végezték el, vagy nem az ellenőrzési tervben foglaltak szerint folytatták le. A belső ellenőrzés 35 önkormányzatnál nem volt eredményes, mert az nem, vagy nem teljes körűen tárta fel a belső kontrollok működésének és kialakításának hiányosságait.
Az ÁSZ 2010-ben a 38 önkormányzatból nyolc önkormányzat gazdálkodását átfogó jelleggel ellenőrizte, akkor összesen 128 szabályszerűségi és 39 célszerűségi javaslatot fogalmazott meg. Ebből 27 (16,2 százalék) javaslat csak részben, 71 (42,5 százalék) pedig egyáltalán nem hasznosult - állapították meg a számvevők a belső kontrollrendszerek ellenőrzésekor.
Forrás: MTI