Szeptembertől már hatósági árasak a fővárosi taxik
Az áprilisban elfogadott új taxirendelet egyéb szabályozásai 2015. július 1-jéig fokozatosan lesznek bevezetve
2013. szeptember 1-jén, 0 órától Budapesten életbe lép a Fővárosi Közgyűlés április 9-i ülésén elfogadott új taxirendelet, amelynek megalkotása a fokozódóan egyre jobb minőségű személyfuvarozási szolgáltatást célozta meg. A jogszabály értemében a Budapesten személytaxi-szolgáltatást nyújtó társaságok csak az elfogadott fix ártáblázat szerint vihetnek utasokat, amely az alapdíjat 450, a kilométerdíjat pedig 280 forintban határozza meg.
2013. szeptember 1-jén, vasárnap 0 órától az életbe lépő új taxirendelet egyetlen fix tarifa használatát engedélyezi a személyfuvarozók számára a taxaméterek, azaz a taxidíj-mutató eszközök 1. számú programhelyére beprogramozva. A fix tarifán kívül más árat alkalmazni nem lehet, így a taxizás hosszú idő után kiszámíthatóbbá, a rendszer átláthatóbbá és megbízhatóbbá válik. Az eddigi gyakorlatból ismerős kedvezmények, mint például a reptéri transzfer vagy a törzsutas-kártyák kedvezménye többé nem alkalmazható a taxizás során. A taxi szolgáltatás díja a személygépkocsikon jól látható módon, a műszerfalon, a jobb oldali és bal oldali hátsó ablakon lesz kihelyezve. A rendelet a személytaxi szolgáltatás viteldíját hatósági árként állapítja meg.
A rendelet további, az utasok komfortját biztosító, biztonságát növelő szabályozást is tartalmaz, amelyeket 2015. július 1-ig fokozatosan vezetünk be, és amelyek értelmében:
- minden taxi gépkocsiban lesz lehetőség bankkártyás fizetésre,
- a taxikban tilos lesz a dohányzás, amit az autó ablakán elhelyezett piktogram is jelez majd,
- minden taxi rendelkezni fog működő klímaberendezéssel,
- minden taxi októbertől márciusig téli gumival lesz felszerelve,
- a gépkocsi motorja legalább Euro4-es besorolású, csökkentett értékű károsanyag-kibocsátás elérésére képes,
- a gépkocsiban kötelező elhelyezni az utasok jogait tartalmazó magyar és angol nyelvű tájékoztatót.
A taxi gépkocsik egységes sárga színűek lesznek, a budapesti taxiflotta minden egyes járművének átmatricázását legkésőbb 2014. augusztus 31-ig kell garantálni.
Mi marad változatlan a taxizásban?
- A taxiszolgáltató cégek a régiek maradnak.
- Továbbra is lesznek taxiszolgáltatókhoz tartozó és egyéni taxik.
- A telefonos taxirendelés rendszere nem változik.
- Továbbra sem lesz úgynevezett kiállási díj telefonos rendelés esetén.
Történelmi áttekintés
A budapesti személytaxizás története az 1910-es években kezdődött, amikor Haltenberger Samu, a Magyar Automobil Rt. Arad nevében megegyezett a fővárossal kétszáz bérautó forgalomba állításáról Budapesten. A Benz Automobil- és Motorgyár Rt. ugyanekkor további ötven autó üzemeltetésére kapott engedélyt, majd 1913 végén a két cég egyesült Budapesti Automobil Közlekedési Rt. néven. Az első taxitársaság nemcsak a szolgáltatást indította útnak, de a kor legmodernebb újításait és eszközeit is alkalmazta: Haltenberger 1915-ben például megvásárolta a hamburgi Drost Tivadar telefonrendszerét, amellyel negyven taxiállomást szereltek fel szerte Budapesten. Ilyen modern diszpécserközpont akkor még csak néhány európai nagyvárosban működött. Ma Budapesten 5700 taxi van forgalomban nap, mint nap, amelyek jelentős részét 21 fuvarszervező cég közlekedteti.
Forrás: BKK - Főpolgármesteri Hivatal