Megkezdődik a metró beléptető kapuinak tesztelése
Az utasok a tesztidőszak alatt továbbra is a jelenlegi, papíralapú menetjeggyel vagy bérlettel utazhatnak
Az M3-as metró Corvin-negyed állomáson 2013. június 8-ától - kísérleti, átmeneti jelleggel - beléptető kapukat szerel fel a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) tapasztalatszerzés céljából. A tesztidőszak előreláthatólag három hónapig tart, amit a BKK döntése szerint további három hónappal meghosszabbíthat - tudatja a Budapesti Közlekedési Központ.
Tesztkapuk a Corvin-negyednél
A teszt során négy, a BKK honlapján a közelmúltban közzétett felhívásra jelentkezett és az előírt kritériumoknak megfelelt gyártó terméke lesz elhelyezve a Corvin-negyed metróállomáson. E gyártók által működtetett kapuk végzik a beléptetést többek között Párizs, Lyon, Stockholm, Barcelona, Brüsszel, Bilbao állomásain. Az új kapuk legalább 180 cm magasak lesznek, hogy ezzel is meggátolják azok átugrásával történő bliccelést a rendszer kiépülése után.
A próbaüzem során átfogó képet kapunk majd a berendezések áteresztőképességéről, megbízhatóságáról, utasvédelmi tulajdonságairól, bevételvédelmi hatékonyságáról, valamint tartósságáról. A próbaüzem annak meghatározását is célozza, hogy a beléptető kapuknak mi az a legcélszerűbb elhelyezése, műszaki kiépítése, amely az utasforgalomban a lehető legkisebb fennakadást okozza. Ezek az információk beépülnek a beszerzési eljáráshoz kapcsolódó műszaki specifikációba annak érdekében, hogy a végleges kapuk a lehető legmagasabb biztonsági, technikai és üzemeltetési színvonalat képviseljék.
Az utasok a tesztidőszak alatt továbbra is a most is használatban lévő, papíralapú menetjeggyel vagy bérlettel utazhatnak, a jegyeket az eddig megszokott módon kell kezelni, és ugyancsak az eddig megszokott módon ellenőrzik az utazási jogosultságot is, vagyis a kapuk az ellenőrzésben most nem kapnak szerepet. A kapuszekrény mindkét végére nyomógombot szereltek, amely a teszt időtartama alatt a jövőbeni jegyrendszerben az elektronikus jegy ellenőrzését végző készüléket fogja helyettesíteni. Ennek segítségével az ellenőrzés becsült időszükségletét is mérni lehet majd, így pontos adatok lesznek a kapuk átbocsátó képességéről. Az utasoknak ezt a gombot kell megnyomniuk ahhoz, hogy a beléptető kapu ajtaja kinyíljon. Természetesen a tesztben részt venni nem kívánó utasok a kapukat ki is kerülhetik.
A próbaüzem időtartama alatt a beléptető kapuk felügyeletéről a BKK gondoskodik. A zökkenőmentes utasforgalmat a helyszínen kihelyezett, a kapuk működésével kapcsolatos egyszerű, könnyen értelmezhető piktogramokat tartalmazó tájékoztató jellegű anyagok és hangos utastájékoztatás segítik.
Az új elektronikus jegyrendszer
A Fővárosi Közgyűlés 2011. április 6-i döntésének értelmében az új elektronikus jegyrendszer kidolgozásával és megvalósításával a BKK-t bízta meg. A még ugyanebben az évben elkészült megvalósíthatósági vizsgálat alapján 2014-től fokozatosan egy modern, az utazóközönség szempontjait szem előtt tartó elektronikus jegyrendszert vezetnek be.
A tervek szerint a BKK 2013 nyarán írja alá az EBRD-vel a rendszer beszerzésére vonatkozó hitel-megállapodást, amelynek megtörténte után rendelkezésre áll majd a kiépítéshez és az üzemeltetéshez szükséges pénzügyi forrás. A teljes rendszer 2014 és 2016 között először a metró- és hév-hálózaton, ezt követően majd a felszíni tömegközlekedési járműveken kerül kiépítésre.
További információ: http://www.bkk.hu/2013/01/jovore-indul-a-budapesti-elektronikus-jegyrendszer-megvalositasa/ Forrás: budapest.hu