Új városüzemeltetési modell lép életbe Budapesten
Egyértelmű feladat- és hatáskör-elhatárolásra van szükség a városüzemeltetés során, ezáltal egyszerre várható el a költségcsökkentést, illetve a hatékonyság növelése - mondta György István főpolgármester-helyettes április 29-én, a Budapest új városüzemeltetési modelljéről szóló szakmai konferencián, míg Vitézy Dávid, a Budapesti Közlekedési Központ vezetője a főváros közlekedés fejlesztési feladatairól, terveiről beszélt.
A konferencián
György István emlékeztetett arra, hogy a korábbi városvezetés gyakorlatától eltérően a városüzemeltetésben egyértelmű feladat- és hatáskör-elhatárolásra van szükség. A jövőben a Budapesti Városüzemeltetési Központ (BVK) alapvetően a közüzemi közszolgáltatások körét kezelheti, a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) pedig a gyalogos, a kerékpáros, az autós és a közösségi közlekedéshez kapcsolódó feladatokat látná el. Utóbbi társaságnak az év végéig törvény adhat közlekedésszervező státuszt - fűzte hozzá a városüzemeltetésért felelős főpolgármester-helyettes.
György István szerint a jövőben indokolt lehet a közösségi közlekedés áfájának öt százalékra csökkentése, ami szerinte a mai jegyárak mellett tízmilliárd forintos megtakarítást jelentene évente. Mint mondta, a közösségi közlekedés támogatása érdekében felvetődhet a fővárosban befizetett, összesen 13 milliárd forintos gépjárműadó átirányítása is. Az autóbusz-ágazat BKV-ból történő kiszervezéséről szólva a főpolgármester-helyettes kiemelte: ezzel a lépéssel olyan járműfejlesztések válnának lehetővé, melyekre a fővárosnak évtizedek alatt sem lenne elegendő pénze, erre a célra ugyanis nem lehet uniós forrásokat igénybe venni.
Vitézy Dávid, a BKK vezetője elmondta, hogy a jövőben a menetrendek kidolgozását, a tarifarendszer meghatározását, illetve az útvonalak kialakítását már nem a BKV, hanem a közlekedési központ végzi, a közlekedési társaságnak így elegendő lesz csupán a közösségi közlekedés lebonyolítására koncentrálnia. A város ugyanakkor nem teheti meg, hogy nem teremti meg az összhangot a különböző szervezetei között, vagyis a főváros tulajdonában álló cégek nem mutogathatnak egymásra.
A 4-es metró jelenleg is zajló beruházásáról szólva Vitézy Dávid megjegyezte, hogy mivel az előző városvezetés számos szabálytalan szerződést hagyott hátra, mindent megtesznek azért, hogy a város ne veszítse el az építkezés után megítélt brüsszeli támogatást, mivel az lehetetlen költségvetési helyzetbe hozná a fővárost. A BKK vezetője szólt arról is, hogy már dolgoznak a városi kerékpár-kölcsönzési rendszeren: tervek szerint 74 állomáson mintegy ezer biciklit lehet majd használni.
Vitézy Dávid megjegyezte, hogy már most elkezdenek készülni a 2014-ben induló új európai uniós pályázatokra. Mint mondta, elsősorban a 2-es metró Gödöllői HÉV-vel történő összekapcsolásán, a 3-as metró mintegy 110 milliárd forintos rekonstrukcióján, valamint a 4-es metró esetleges meghosszabbításán és a dél-pesti HÉV-vonalak belvárosba vezetésén gondolkoznak - derül ki az MTI és a budapest.hu tudósításából.