Elfogadta az új taxisrendeletet a Fővárosi Közgyűlés
Bevezetik a fix tarifát, a kocsik alapszíne egységesen sárga lesz, és legfeljebb 10 évesek lehetnek majd
A Fővárosi Közgyűlés 2013. április 9-én 19 igen, 2 nem szavazattal, 10 tartózkodás ellenében elfogadta a taxisrendeletet, amelynek értelmében a személyfuvarozásra használható gépkocsiknak egységesen sárga lesz az alapszínük, legfeljebb tízévesek lehetnek, továbbá fix tarifával kell közlekedniük.
Tarlós István főpolgármester kezdeményezte 2011. június 8-án Budapest főváros közigazgatási területén a személytaxi-szolgáltatás egységes rendjének kialakításáról szóló, akkor már 11 éve érintetlenül hagyott, teljesen elavult rendelet felülvizsgálatát, és új rendelet előkészítését. A Fővárosi Önkormányzat és a Budapesti Közlekedési Központ által előkészített taxirendeletet 2011 óta mintegy 40 alkalommal egyeztették a különböző taxis érdekképviseleti szervezetekkel.
A most elfogadott, új rendelet értelmében a Budapesten szolgáltatást nyújtó taxiknak egységes arculattal kell rendelkezniük, egységes szolgáltatási díjat kell alkalmazniuk, illetve számos paraméternek 2013. szeptember 1-jét követően fokozatosan meg kell felelniük. Akinek a rendelet kihirdetésekor már működő taxijárműve az új rendelet műszaki paramétereinek a csomagtér, a tengelytáv vagy a motorteljesítmény tekintetében nem felel meg, 2015. július 1-jéig használhatja még régi taxiját, az évenkénti vizsgáztatás mellett.
Egységes arculat és viteldíj
A rendelet egyik sarkalatos pontja az egységes budapesti taxiarculat kialakítása, hogy személytaxik jól megkülönböztethető, homogén járműcsoportot alkossanak. Ennek értelmében a taxik alapszíne egységesen sárga lesz, rajtuk azonos utastájékoztatási elemekkel.
A rendelet a személytaxi szolgáltatás viteldíját hatósági árként állapítja meg, tekintettel a piacon kialakult torz helyzetre és a személytaxi-vállalkozások erre vonatkozó igényére, a lefolytatott egyeztetések eredményére. A rendelet értelmében a budapesti személytaxi szolgáltatás alapdíja 450 forint, kilométerenkénti menetdíja 280 forint, az idővel arányos egységdíja 70 forint/perc lesz.
Az új rendelet egyéb, fontos tartalmi elemei:
- a szolgáltatás szigorú ellenőrzése, a rendeletben foglalt rendelkezések megszegése esetén az engedélyek visszavonása,
- a gépjárművek életkora: legfeljebb 10 év,
- legalább 2550 mm tengelytáv, 430 liter csomagtér, legalább 55 kW hajtómotor teljesítmény, EURO 4-es motor,
- működőképes légkondicionáló berendezés: március 15. és október 15. közötti időszakban,
- október 15. és március 15. között téli gumiabroncs alkalmazása a taxi gépkocsin,
- dohányzási tilalom,
- kötelező bankkártya-elfogadás,
- egységes formátumú kötelező tarifatájékoztatás,
- szigorú pénzügyi elvárások a fuvarszervezők felé,
- fogyasztói tájékoztatásra vonatkozó követelmények megfogalmazása, a fogyasztót megtévesztő magatartás tiltása,
- pénzügyi alkalmassági feltételek állítása a fuvarszervezők felé.
A fentiek ellenőrzésére a Fővárosi Közgyűlés döntése nyomán a BKK új taxiellenőrzési rendszert alakít ki, amellyel a visszaélések visszaszoríthatóak lesznek.
A rendelet 2013. szeptember 1-jén lép hatályba, és bevezetése fokozatosan, a kiadott éves taxiengedélyek lejárta szerint 2014. augusztus 31-ig történik az új arculat, műszaki előírások, életkor, stb. tekintetében. Az új tarifák egyidejűleg, 2013. szeptember 1-jén lépnek hatályba. Egyes műszaki feltételek esetében (tengelytáv, csomagtér, teljesítmény) a rendelet kihirdetésekor szabályosan forgalomban lévő budapesti taxik 2015. július 1-jéig felmentést kapnak, de az egységes arculat, az életkor, a tarifa és más előírások alól nem.
Forrás: budapest.hu