Az EMMI szerint sikertörténet az iskolák államosítása
A vagyon használatáról, kezeléséről január 15-ig köt megállapodást az intézményfenntartó központ az önkormányzatokkal
Menetrendszerűen, pontosan és zökkenőmentesen zajlott az iskolák állami fenntartásba vétele - jelentette ki Hoffmann Rózsa 2013. január 8-i budapesti sajtótájékoztatóján. Az államtitkár hangsúlyozta: a fenntartói feladatok átvételével nagyon fontos állomásához érkezett a köznevelési rendszer két és fél évvel ezelőtt megkezdett átalakítása.
Január elsején a Himnusz elhangzása után formailag és jogilag az állam kijelölt szervezete, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ átvette az iskolák fenntartását, majd néhány nappal később a legnagyobb rendben folytatódott a tanév. Az átállásból a pedagógusok és a diákok úgyszólván semmit nem érzékeltek, az ellenkező félelemkeltő jóslatokkal szemben minden pedagógus időben megkapta a fizetését - mondta Hoffmann Rózsa.
Hozzátette, a jövőben is mindent megtesznek annak érdekében, hogy a tanév sikeresen fejeződjön be, s hogy a következő iskolai évben már érezhetőek legyenek azok az eredmények, aminek reményében megkezdték az iskolarendszer megújítását.
Hoffmann Rózsa kijelentette: az átalakítás része annak a megújulási folyamatnak, amelyre a kormány megalakulása idején esküt tett. Ígéretéhez híven a kormány szinte azonnal nekilátott a sokszor ésszerűtlenül, alacsony hatékonysággal és pazarlóan működő nagy rendszerek átalakításához.
A köznevelés rendszeren belül a változás célja, hogy az állam garantálja, a gyerekek „az ország minden településén (...) ugyanazokban a műveltségi javakban részesedjenek", s ezt ellenőrzik is a jövőben kialakítandó tanfelügyeleti rendszerrel. Az államtitkár elmondta, hogy a kormány nagy bátorságról tett tanúbizonyságot, amikor erre az átalakításra vállalkozott, mert a köznevelési rendszer lényegéből adódóan, a változások nem egyik napról a másikra mutatják meg eredményüket. Reményét fejezte ki, hogy intézkedéseikkel a közoktatás széttagoltsága jelentős mértékben és rövid idő alatt csökken.
A gyerekek fejlődésének érdekében mindent megtesznek, hogy sikerre vigyék a köznevelési rendszer átalakítását.
Gloviczki Zoltán közoktatásért felelős helyettes államtitkár kiemelte: nem az iskolarendszer államosítását hajtották végre, ugyanis magán- és egyházi iskolák továbbra is működnek majd. Az állam a jövőben egy más szervezeti formában, amely elsősorban egységes szakmai irányítást jelent, tartja fönn ezeket az intézményeket.
Emlékeztetett arra, hogy a háromezer lakosnál kisebb lélekszámú településeken az állam átvállalja a teljes működtetési költséget is, illetve nyolcvanhárom település kérte, hogy továbbra is fizethesse ezt, közülük ötvenötnek adtak erre engedélyt.
A háromezernél nagyobb lélekszámú települések közül 227 nyilatkozott úgy, hogy a működtetést is átadná az államnak. Közülük 120 vállalta, hogy hozzájárulást fizet az államnak iskolája működtetéséhez, a többi 107 felülbírálva korábbi döntését mégsem mondott le iskolája működtetéséről.
Kérdésre szólt arról is, hogy a közoktatási informatikai rendszerben - statisztikai adatgyűjtés eredményeként - rendelkezésükre állnak az egyes iskolák pedagógus-diák arányszámai, de ennek alapján nem fogják meghatározni a településeken dolgozó pedagógusok létszámát.
Marekné Pintér Aranka, a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ elnöke azt mondta: január elsejétől a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ vette át az iskolák állami szakmai irányítását. Az átadás-átvételi folyamat a decemberben meghozott törvény szerint zajlott le, annak során 1297 székhelyintézményt működtető önkormányzattal kötöttek megállapodást. Az önkormányzati szakmai apparátus, illetve a 120 ezer pedagógus átvétele megtörtént, átsorolásuk folyamatban van - jegyezte meg.
Közlése szerint a vagyon használatáról, kezeléséről január 15-ig részletes megállapodást köt az intézményfenntartó központ az önkormányzatokkal, a tankerületi igazgatók vezetésével. A szakmai, iskolaszervezési, személyügyi kérdésekben az iskoláknak a jövőben a tankerületi igazgatókhoz kell fordulniuk, ahol pedig az önkormányzat működteti az iskolát, ott továbbra is az önkormányzattal tárgyalnak majd a működtetésről.
A központ vezetője kérdésre kitért arra: a nyugdíjas pedagógusoknak kérniük kell, ha továbbra is dolgozni szeretnének, a kormányzat pedig dönthet úgy, hogy továbbra is alkalmazza őket. Beszélt arról is, hogy felmérésük január végére készül el arról, hány nyugdíjas tanár dolgozik az országban.
Forrás: MTI - EMMI