BKV-járatok üzemeltetését veszi át a Volánbusz
A hazai és uniós jogszabályi előírásokhoz igazodva 2013. május 1-jétől a BKV helyett a Volánbusz végzi kilenc agglomerációs településre közlekedő autóbuszjáratok üzemeltetését. A megoldás hatékonyabb és gazdaságosabb üzemeltetési kereteket, magasabb ellátási színvonalat biztosít majd a Budapest elővárosi forgalomban, ezzel is javítva a fővárosban és környékén lakók életminőségét - áll a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közleményében.
A Budapesti Közlekedési Központ 2012-ben közvetlen odaítéléssel kötött közszolgáltatási szerződést a BKV Zrt-vel. A személyszállítási szolgáltatásokról szóló, tavaly elfogadott törvény és a vonatkozó uniós rendelet alapján így a BKV belső szolgáltatónak minősül, és 2013. május 1-jétől Budapesten kívül nem láthat el közszolgáltatási feladatokat. A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium ezért jogszabályi kötelezettsége alapján e határidővel a Volánbusz Zrt.-t bízza meg a járatok üzemeltetésének átvételével.
A változás kilenc agglomerációs települést (Budakeszi, Budaörs, Diósd, Gyál, Nagykovácsi, Pécel, Solymár, Szigetszentmiklós, Törökbálint) érint. E helységek kiszolgálása jelenleg 27 nappali és 8 éjszakai autóbuszvonalon, összesen 132 autóbusszal történik. Az agglomerációs vonalakon iskolai előadási napokon mintegy 3700 járat teszi lehetővé a településeken lakók helyi közlekedését, Budapestre jutását.
Az üzemeltetés átvételének folyamatosan zajló előkészítésében a szaktárca és a közlekedési társaságok mellett a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. és a Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. szakértői is részt vesznek. A részletek kidolgozását az elővárosi közlekedés településenkénti és vonalankénti vizsgálata alapozza meg. Ennek nyomán kijelenthető, hogy hatékonyabb forgalomszervezéssel a feladatok kevesebb autóbusszal, ugyanakkor az utasok szempontjából nem érezhető teljesítmény-megtakarítás mellett is elláthatók.
A szolgáltatási színvonal új, környezetbarát autóbuszok közlekedtetésével mindenképpen javulni fog, esetenként többlet járatok közlekedtetésével, a menetidő csökkentésével emelkedik. A települések és a főváros közötti kapacitás, az utasok számára megszokott útvonalakon elérhető ellátás egy-egy új hálózati elem bekapcsolásával megmarad.
A több évtizedes tapasztalattal rendelkező Volánbusz Zrt. autóbuszai évente mintegy 61 millió kilométert tesznek meg a helyközi forgalomban. A társaság alkalmas arra, hogy a feladatot új járművek beszerzésével és a szolgáltatási színvonal javításával alacsonyabb költségszinten lássa el. Az új autóbuszok beállítása további utasokat ösztönözhet a közösségi közlekedési eszközök igénybevételére. A bevételnövelő hatás mellett ettől a csatlakozó járatok, viszonylatok utasforgalmának bővülése is várható. Így a Budapest elővárosi közlekedésben emelkedhet a közösségi közlekedés részaránya.
Az új járművek már megindított beszerzése várhatóan csak az idei év második felében zárulhat le, az autóbuszok megérkezéséig tartó átmeneti időszakban ezért a közlekedés bérleti konstrukcióban beszerzett járművekkel valósulhat meg. A BKV Zrt. a későbbiekben felszabaduló autóbuszait a fővárosi helyi közlekedési igények kedvezőbb kiszolgálására használhatja majd. A Volánbusz Zrt. az átvett feladatokat jelentős részben a BKV által jelenleg foglalkoztatott munkavállalók bevonásával tervezi ellátni.
Forrás: Nemzeti Fejlesztési Minisztérium