Észrevételek a közoktatási törvény tervezetéhez
A közoktatási törvény módosításával, különösen a finanszírozást, az intézmények fenntartását, vezetőik kinevezését érintő kérdésekkel kapcsolatban heves viták folynak országszerte. Mivel ezek a nagy horderejű döntések súlyosan érintik az önkormányzatokat, a Magyar Önkormányzatok Szövetsége (MÖSZ) közreadja a közoktatási törvényt előkészítő vitairat alapján megfogalmazott észrevételeit, s várja minden polgármester és oktatási szakember véleményét a tervezettel kapcsolatban. A MÖSZ észrevételei a közoktatási törvényt előkészítő vitairathoz A közoktatási törvény módosítására történő törekvés szakmapedagógiai oldalának alapvető irányvonalaival a Magyar Önkormányzatok Szövetsége egyetért. Fontosnak tartjuk a közoktatási törvény mielőbbi megalkotását, ugyanakkor szükséges felhívni a figyelmet, hogy ma a közoktatás az önkormányzatok legfontosabb, legnagyobb feladata, módosítása óhatatlanul is érinti az önkormányzati reform folyamatot, és a kidolgozás alatt álló új Alkotmányt. Fontosnak tartjuk e kidolgozás alatt lévő jogszabályokkal való folyamatos egyeztetést, és inkább tudomásul vesszük a késlekedést, mint azt, hogy ellentétes legyen az új Önkormányzati Törvénnyel, vagy Alkotmánnyal. Egyetértünk továbbá a
- a közoktatás közszolgálatként történő definiálásával,
- a hazafias nevelés kihangsúlyozásával, a helyi értékek megismertetésének szükségességével,
- a jogok biztosítása mellett a kötelezettségek kihangsúlyozásával.
Támogatandó az államtitkár asszony azon törekvése is, hogy széleskörű szakmai vitát, konzultációt követően kívánja a végső javaslatot a Parlament elé terjeszteni. Számos kérdésben azonban kénytelenek vagyunk ellenvéleményt megfogalmazni.
A felvázolt finanszírozási elvekkel alapvetően nem értünk egyet. Joggal feltételezhetjük azt, hogy az önkormányzatok többsége képtelen lesz a rá háruló kötelezettségek teljesítésére. Nem egyértelmű, mit értenek átlagbér kifejezés alatt, mint ahogy az sem, hogy az állam a bérfizetés átvállalásával egy időben az önkormányzati szférából más csatornán keresztül mekkora összegű további forrás kivonására készül. Fentiek különös jelentőségűek annak tükrében, hogy a fenntartóra jelentős, az oktatási tevékenységhez szorosan nem kapcsolódó, fontos, de pluszként megjelenő tevékenység hárul, amely fedezetének biztosítása kérdéses (diák-önkormányzati felelős, mentor, kamarai tevékenység, tehetséggondozás, szakmai, szülői munkaközösség működtetése).
Ha a közoktatást közügynek tekintjük, a helyi iskola működését helyi közügynek tekintjük - márpedig annak kell tekintenünk - akkor a törvényeknek megfelelő önkormányzati testületi döntéseket nem bírálhatja felül egy állami hivatalnok, vagy egy másik szervezet. Így, ha az önkormányzat a fenntartó, az intézményvezetői kinevezéshez elfogadhatatlannak tartjuk bármilyen más testület egyetértési jogának biztosítását, legyen az kormányhivatal, vagy Pedagógus Kamara. A vétójog egyértelműen az önkormányzati alapjog korlátozása.
Nem tartjuk helyesnek továbbá a tankönyvek alanyi jogon történő ingyenessé tételét, ugyanis a magas egy főre jutó jövedelemmel rendelkező családok ilyen típusú támogatása közpénzből nem indokolt.
Magyar Önkormányzatok Szövetsége
A Magyar Önkormányzatok Szövetsége a Magyar Polgármester Online felületén fórumot biztosít a közoktatási reformmal kapcsolatos véleményeknek, ezért kéri tagönkormányzatainak polgármestereit és az ország többi településének vezetőit, döntéshozóit, és oktatási szakembereit, hogy fogalmazzák meg és küldjék el álláspontjaikat a mosz@godollo.hu vagy a magyarpolgarmester@t-online e-mail címre.