Átszervezés helyett finanszírozási támogatás kellene
Sem a pedagógusok, sem az önkormányzatok nem örülnek a közoktatás gyökeres átalakításának
Az oktatási rendszer gyökeres megváltoztatásával sem a pedagógusok, sem az önkormányzatok nem értenek egyet. Dr. Gémesi György, Gödöllő város polgármestere, a Magyar Önkormányzatok Szövetsége (MÖSZ) elnöke és Mendrey László, a Pedagógusok Demokratikus Szakszervezete (PDSZ) elnöke az új köznevelési törvény kapcsán felmerült aggályaikról beszéltek október 20-án, a Rádió Orient műsorában.
Jövő januártól az iskolák fenntartását az állam veszi át. Az új rendszerrel sem az önkormányzatok, sem a pedagógusok nem értenek egyet. Az eddig jól-rosszul, de működő rendszer a diákok, tanárok, szülők és helyi döntéshozók szoros szimbiózisára épült, ennek megváltoztatása rengeteg konfliktust generál majd. - hangsúlyozták a közigazgatás rádiójának vendégei.
„Az üzemeltetői és fenntartói feladatok különválasztásával a szakmai rendszerhez tartoznak majd a bérek, szakmai, munkáltatói kérdések, míg az önkormányzat feladata az üzemeltetés lesz. Az intézményvezetők kinevezésénél, vagy bármely probléma esetén az eddig megszokott módon gyakorolható társadalmi kontroll szerepe elvész, a szülők nem érvényesíthetik akaratukat a helyi társadalmi csatornákon keresztül" - mondta Gémesi György, és hozzátette: „az eddig rendszer legnagyobb hibája a finanszírozási problémákból adódott, amit a rendszer teljes átalakítása nélkül is meg lehetett volna oldani."
A NAT megváltoztatásával a régi, kompetencia-alapú oktatási rendszer is háttérbe szorul majd - fejtette ki a PDSZ elnöke. Ez azért is sajnálatos, mert az a 2005 után elkezdődött komoly fejlesztési munka, aminek számottevő eredményei már látszanak, ezzel érvényét veszti. A köznevelési törvény ismét a tudományok oktatására helyezi a hangsúlyt, ami ma már nem feltétlenül állja meg a helyét: nem a tanultak mennyiségének, hanem minőségének fejlesztésére lenne szükség, használható tudás átadására - hangsúlyozta Mendrey László.
A pedagógus életpályamodell elképzelését jónak tartják a szakemberek, azonban jelentősen megemelt pedagógus-munkaterhelést hoz majd magával. 2010-ben egy felmérés alapján heti 51 óra volt az átlagos terhelésük, az új törvény pedig ezen is emel majd. Várható továbbá, hogy az emelt tanulólétszám-követelések miatt bizonyos településeken iskola-összevonások és megszűnések lesznek - hívták fel a figyelmet a vendégek.
„A legnagyobb probléma, hogy az államtitkárság és a pedagógusok szakszervezete között nem volt szakmai párbeszéd, nem mondhatták el bíráló észrevételeiket a törvények és változtatások kapcsán" - összegezte a tanárok véleményét a hibák okait elemezve a PDSZ elnöke.
Forrás: OrientPress Hírügynökség