Önkormányzatok félidőben és teljes bizonytanságban
Gémesi György szerint az esztergomi példa mutatja, hogy jóval több forrást vesz el az állam, mint amennyi feladatot
Csődveszélyek, nagyobb állami szigor, centralizáció és néhol tudatos, néhol kapkodónak tűnő mentőakciók jellemezték a városok elmúlt két évét. Feléhez ért az önkormányzati ciklus, a következő két év pedig még nehezebb lehet - írja a Világgazdaság.
Látványos szimbólumnak is megteszi, hogy Esztergom épp aznap jelentett csődöt, amikor félidejébe ért az önkormányzati választási ciklus. Ám pontosan két évvel a települési választások után nem csak az önkormányzati rendszer és a pártpolitikai hidegháború állatorvosi lovaként elhíresült városban nehéz a helyzet.
A városok jóval kevesebből gazdálkodhatnak, mint két éve, a jövőkép bizonytalansága még nagyobb, pedig már a 2010-es kiinduló állapot sem volt jó.
„Az elmúlt két év nem volt az önkormányzatok két esztendeje, a korábban is kivéreztetett rendszer gondjait tovább súlyosbították" - mondta a Világgazdaságnak Gémesi György . A Magyar Önkormányzatok Szövetségének elnöke úgy összegzett: 2011-ben és idén is 40-45 milliárd forinttal csökkent az önkormányzatok gazdálkodási mozgástere, a hitelfelvételi szabályok szigorodása pedig olyan erős korlátozás, hogy az már az önkormányzatiságot szűkíti le. A kormány a források elvonását úgy indokolja, hogy ezzel együtt csökkennek a települések feladatai is. Gémesi György szerint csak propagandáról van szó, épp a friss esztergomi példa mutatja, hogy jóval több forrást vesz el az állam, mint amennyi feladatot.
Csődhelyzet, akár nagyobb városokban, történt korábban is, ebben a ciklusban Esztergom példája volt a leglátványosabb. Várhatóan sok hely nem fogja követni: az új törvények szinte lehetetlenné teszik a csődöt, igaz, ezért súlyos megszorítások jöhetnek helyben. Jövőre ugyanis már nem lesz szabad működési hiánnyal elfogadni a városi költségvetéseket. Persze ez kijátszható, már idén is láthattunk nem egy példát arra, hogy legalábbis optimista bevételi terveket írtak be a helyi büdzsékbe, így kihozva azokat nullásra.
Olyanra is sor került azonban ebben a ciklusban, ami korábban nem esett még soha meg: már egy megye is csődöt jelentett. Heves volt végül az egyetlen, amely eddig eljutott, de a helyzet országszerte vált veszélyessé. Sokáig Pest megye táncolt a szakadék szélén, az iskoláik étkeztetését egy időre le is kellett állítani, de 2011 végén már a 19 megyéből 10 is az önhibájukon kívül hátrányos helyzetbe került önkormányzatoknak járó állami segélyért folyamodott. A megyerendszer összeomlását végül csak azzal tudta a kormány megállítani, hogy gyakorlatilag teljesen kiürítette a feladatkörüket. Ezzel a fenyegetettség eltűnt, ám vele együtt az önkormányzati rendszer középszintje is.
Bizonytalan a jövő is. Az oktatási rendszer átszervezésével az iskolák szinte teljesen kikerülnek városi kézből - leszámítva épp a legnagyobb költségeket, amiket a városoknak kell kigazdálkodniuk. A járási rendszer szerepe még három hónappal a felállítása előtt is képlékeny. A készülő 2013-as költségvetés pedig valóra válthatja a második Széll Kálmán terv előirányzatát, amely szerint 100 milliárdot kéne spórolni az önkormányzatokon.
Budapest, a megrághatatlan falat
A fővárosi Fidesz-frakció egy része még az MSZP-vel is összefogna, hogy megnyirbálják Tarlós István hatáskörét - szellőztette meg az origo. Ha igaz a pletyka, amelyet a főpolgármester és a Fidesz nem kommentált, a szocialisták viszont megerősítettek, az is csak egy újabb lépcsőfokot jelent a főváros politikai és gazdasági bizonytalanságában.
Az elmúlt két évben jelentősen megnőtt a kerületek hatalma, egyre több fontos döntés születik ott a Városháza helyett. Sikerült azt is elérniük, hogy a járási rendszer kialakításával ne vonjanak össze kerületeket, pedig tavaly még olyan terv is volt, hogy 4-6 részre osztják csak Budapestet. A főváros eközben egyre kevesebből gazdálkodhat, a szigorú költségvetés fő feladata a működőképesség fenntartása, és a 2013-as központi költségvetés sem sok jóval biztat.
Forrás: Világgazdaság