Az NMV lefejezi és átszervezi a Volán-társaságokat
Hét céget csinálnak a huszonnégyből, a jelenlegi vezetőkre nem tartanak igényt a továbbiakban
Lefejezik és ízekre tépik a Volán-társaságokat. A helyi és helyközi autóbuszos személyszállítással foglalkozó 24 cég vezérigazgatója már „vághatja a centit", a fejlesztési tárca mindenkire kiadta a kilövési engedélyt. Birodalmukat hét vezér között osztanák szét október végén - írja a október 3-i számában a Népszabadság.
Megvannak az első áldozatai a helyközi autóbusz-közlekedés regionális átszervezésének: néhány napja a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő (MNV) Zrt. egyértelművé tette, hogy megválik a Volán-társaságok vezérigazgatóitól. A döntést a csúcsszervezet Pozsonyi úti központjában azonnal meghozták, amint az autóbuszos cégek tulajdonosi jogait gyakorló Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) a lépéssorozat megindításához kiadta a felhatalmazást.
Egyelőre mégis mind a 24 Volán-vezérigazgató a helyén van, formálisan ugyanis a döntés joga a céges közgyűléseké. Illúziói senkinek se legyenek: a folyamatnak október 31-ig kell lezárulnia, és az összehívott tulajdonosi gyűléseken nagy vita nem lesz. Az MNV előterjesztése a kizárólagos állami tulajdonban lévő Volánbusz Zrt.-n, illetve a többségi tulajdonban lévő többi Volán-társaságon simán átmegy majd. A vezérigazgatók legfeljebb akkor ússzák meg a kényszerű repülést, ha az MNV valamiért meggondolja magát, és mégsem viszi a közgyűlések elé a személyi változások tervét. Erre azonban a bennfentesek sem fogadnának.
Valószínűbb, hogy az MNV programjának megfelelően a Volán-társaságokat október végén a közgyűlések határozataival pozícióba hozott hét új vezérigazgatóra bízzák. Arra a hét személyre, akik a buszos cégek felügyeletére, vagyonkezelésére, majd tevékenységének későbbi átvételére hivatott regionális szervezeteket irányítják. A cégek és posztok számából kiolvasható: egy-egy regionális vezetőre legalább három cég jut majd. De a hírek szerint valószínű, hogy lesznek, akik mindjárt öt-hat vállalatot is kapnak.
Az utasokat a topmenedzserek távozása aligha ríkatja meg. Az egyszerre három-hat lovat is megülni próbáló új vezéreknek azonban számolniuk kell vele, hogy a Volánok által kiszolgált települések ezreinek buszmegállóiban csak addig nem foglalkozik majd senki azzal, ki ül a vezetői székben, amíg jön a busz. Aztán ha nem jön, a ma még csendben levő, a „nagy átalakítás" tervezésénél meg sem kérdezett kormánypárti polgármesterek zúgolódására is fel kell készülni. Hiszen helyben nekik is el kell számolniuk tetteikkel.
A meglehetősen zsúfolt munkanapok elé néző régióvezetők sincsenek könnyű helyzetben a buszjáratok dolgában: a helyi közszolgáltatások több nagyvárosban hónapok óta az összeomlás szélén egyensúlyoznak.
Az MNV álláspontja szerint a jelenlegi vezérigazgatók „továbbfoglalkoztatása nem cél", vagyis a leköszönő cégvezetők feltehetőleg kénytelenek lesznek végleg búcsút inteni a Volán szervezetének. Már csak azért is, mert a hivatalosan ki nem mondott döntéshozói álláspont szerint a „régi káderek" még az új főnök helyetteseként sem folytathatják. Bármennyire értenek is a munkájukhoz, feladataikat át kell adniuk.
Csak remélni lehet, hogy utódaiknak a kisujjukban van a szakma minden fogása. Egyelőre ugyanis se az NFM-nek, se az MNV-nek nincs válasza arra, hogyan folytatódik a nagyszabású átalakulás. Leginkább azok a jogi megoldások hiányoznak, amelyek lehetővé tennék a legkényesebbnek tartott intézkedések végrehajtását. Például azt, hogy miként lehetnek a regionális vezetők egyszerre több vállalat vezérigazgatói. Mindenesetre a Volán-társaságok élén megbízott és nem kinevezett vezetők állhatnak majd.
Az MNV-nél nem dolgozták ki azt sem, hogyan lesz a 24 Volán-társaságból hét regionális szolgáltató. Nem dőlt el, hogy a cégeket beolvasztják, összevonják, vagy netán felszámolják, és helyettük újakat hívnak életre. A választ senki sem tudja. Csak arról suttognak, hogy a döntéshozók szeretnék, ha a regionális szervezet kialakítása 2013 decemberére befejeződne. Vagyis a legjobb esetben is jöhet másfél év bizonytalanság.
Forrás: Népszabadság