Átadások és átvételek – jobb lenne fokozatosan
Ha a járási hivatalok felállítása, a feladat és hatáskörök átadás-átvétele is hasonlóan zajlik majd, mint a szabálysértési feladatok átadás-átvétele, akkor nem jól működő közigazgatás lesz, hanem működésképtelen önkormányzati , illetve járási hivatalok, ideges állampolgárokkal - mondta Dr. Nánási Éva, Gödöllő főjegyzője, a Jegyzők Országos Szövetségének (JOSZ) elnöke azon a kerekasztal beszélgetésen, amit a járási rendszer kialakításáról rendeztek a 2. Országos Önkormányzati és Közigazgatási Konferencián, május 24-én, Budapesten.A közigazgatás átalakításának jelenleg leginkább aktuális kérdése, hogyan állnak majd fel, s miképpen fognak működni a járási hivatalok, amelyeknek az államigazgatási feladatokat kell majd jövő januártól átvenniük a jegyzőktől. Ezt a problémakört járták körül a 2. Országos Önkormányzati és Közigazgatási Konferencián, a közigazgatási rendszer átalakításának gyakorlati kérdéseiről rendezett kerekasztal beszélgetés résztvevői is.
Elsőként Oláh Miklós, a Hétfa Kutatóintézet munkatársa ismertette azt az vizsgálatot, ami a járások kialakítását 2011 márciusa és szeptembere között megelőzte. Ennek során, a „valós térhasználat" és a „területi identitás" szempontjai alapján megállapították, hogy körülbelül 240-250 járási központnak alkalmas településre lenne szükség, ennyi azonban nem áll rendelkezésre. Felmerült a már meglévő kistérségek járásokká alakításának lehetősége is, ám azok nem feleltek meg a járásokkal szemben támasztott követelményeknek. Nem feledkeztek meg a településszerkezet sajátosságairól és a történelmi hagyományokról sem, így hét különböző variációt is dolgoztak ki, amiből a Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium (KIM) illetékesei kiválasztották a számukra legmegfelelőbbet. Ebben a koncepcióban 160 járás szerepelt, jelenleg 175 járásnál és 23 fővárosi körzetnél tartunk.
Dr. Virág Rudolf, a KIM területi közigazgatásért felelős helyettes államtitkára a járásokkal kapcsolatos kritikákra és kérdésekre reagált. A lehatárolás területi és népességbeli aránytalanságait hazánk településhálózatának országrészenkénti eltéréseivel magyarázta, különös tekintettek az alföldi, valamint a nyugat-dunántúli megyék közötti településszerkezeti különbségekre. Elmondta: vizsgálják annak lehetőségét, hogy a különböző járásokhoz tartozó települések miként működtethetnének közös polgármesteri hivatalt, ám erre csupán törvénymódosítás után nyílhat lehetőség. Könnyebb dolguk van azoknak a településeknek, amelyeknek jelenleg nem rendelkeznek okmányirodával, de szeretnének kormányablakot működtetni. Semmi akadálya ugyanis, hogy kiépítsék maguknak, de ezt csak saját költségükön tehetik.
„A közigazgatás átalakításának kezdeti lendülete mintha kicsit alábbhagyott volna, a nagyszabású reformkoncepciókhoz képest lassú visszarendeződés tapasztalható a járási hivatalokkal kapcsolatos törvényjavaslatnál - állapította meg Dr. Nánási Éva, a Jegyzők Országos Szövetségének (JOSZ) elnöke, az átállással kapcsolatos problémákat ecsetelve. Mint elmondta, korábban arról volt szó, hogy a jegyzői hatáskörbe tartozó államigazgatási feladatokat átveszi az állam, ám a legfrissebb koncepciót elolvasva úgy látja, hogy neki, mint a leendő járásközpont jegyzőjének csupán 20-30 százalékkal lesz „kevesebb" feladata.
Nánási Éva a maga részéről már megkezdte a felkészülést Gödöllőn: folyamatban van hivatalában munkakör szerint a személyi állomány és az infrastruktúra szétválogatása, és több forgatókönyvet is kidolgoznak a kormányhivatallal való megállapodásra. A jegyző asszony ezzel együtt nem túl optimista. Kedvezőtlen tapasztalatokat szereztek a szabálysértési feladatok átadás-átvételével, és ha 2013. január 1-ig, - amikor egyszerre kerül napirendre a polgármesteri hivatalok átalakítása, a kistelepüléseket érintő közös hivatalok létrehozása és a járási hivatalok felállítása - nem készülnek fel megfelelően , jól működő közigazgatás helyett működésképtelen önkormányzati-, illetve járási hivatalok lesznek, és nagyon ideges állampolgárok járkálnak majd egyikből a másikba. A JOSZ ismét felajánlja segítségét a feladatok előkészítésére és a végrehajtás megtervezésére, amire nagyon kevés az idő. „Talán megérné az egyidőben jelentkező szervezet átalakításokat átütemezni, és várni fél-egy évet az önkormányzati közös hivatalok felállításával."- zárta szavait a JOSZ elnöke.
MP