Elfogadta a kormány az új Nemzeti alaptantervet
A kormány elfogadta az új Nemzeti alaptantervet (NAT), amelyet Balog Zoltán, az Emberi Erőforrások Minisztériuma (EEMI) vezetője, illetve Hoffman Rózsa oktatásért felelős államtitkár részvételével május 17-én, kormányszóvivői tájékoztatón bemutattak be. A dokumentumot méltatva az emberi erőforrások minisztere úgy fogalmazott: annak nemzetösszetartó ereje lehet.
Giró-Szász András kormányszóvivő hangsúlyozta, hogy a kormányváltás alkalmával világosság vált: számtalan olyan alrendszer van, mely felülvizsgálatra szorul, ennek megfelelően a magyar közoktatási rendszer hiányosságát is számos vizsgálat igazolta. A nemzeti köznevelési törvény és a felsőoktatási törvény után a Nemzeti alaptanterv hivatott korrigálni a rendszer hibáit - mondta. Hozzátette: az oktatás alapvetően állami feladat, az intézmények azonban megőrzik autonómiájukat és minden településen egységes színvonalú oktatásban részesülhetnek a tanulók.
Balog Zoltán elismeréssel illette Hoffmann Rózsa munkáját, aki - mint kiemelte - a szervezeti átalakulások alatt is képes volt levezényelni a tanterv elkészítését. A miniszter időtállónak és korszerűnek nevezte a dokumentumot, majd leszögezte: azáltal, hogy egyfajta közös tudást hoz létre, nemzetösszetartó ereje lehet.
Kiemelte, hogy az egyik legfontosabb erőforrás az oktatás és a tanulás, az új NAT ennek megfelelően azt a nemzeti közkincset prezentálja, mely egyben a nemzeti tudás minimuma. Kitért arra is, hogy komoly, több éves munka előzte meg a tegnapi döntést, mely mögött tekintélyes, hazánkban a kultúrát képviselő emberek álltak védnöki testületként.
Az oktatásért felelős államtitkár leszögezte, hogy a NAT a nemrégiben elfogadott köznevelési- és a felsőoktatási törvény után a harmadik legfontosabb dokumentum. Hoffmann Rózsa elmondta, az alaptanterv értéktartalmú, korszerű, összhangban van az Európai Uniós trendekkel. Emlékeztetett, hogy az új Nemzeti alaptantervvel részben a régi hagyományokhoz is visszatértek, és újra rögzítették a közműveltségi minimumokat.
Azonban - folytatta - még nincsenek készen, hiszen készülnek a kerettantervek, melyekből az iskoláknak joga és kötelezettsége választani, szabályozott körülmények között lehetőség van a tehát kísérletezésre is. Ezzel pedig valódi esélyegyenlőséget biztosítanak.
A NAT megszületését megelőző munkáról szólva elmondta, hogy azt mintegy 150 szakemberből álló csapat alkotta meg, akik között az akadémikustól a tanítóig rengeteg szakma képviseltette magát, a folyamat végén pedig egy védnöki testület hagyta jóvá a dokumentumot.
A hamarosan parlament elé kerülő dokumentum öt évig lesz érvényes - adja hírül a kormany.hu.