Főoldal  
 
Hírek
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
Önkormányzatok
Önk. szövetségek
Jogszabályok

 mevakomi

 

vcr

m

civertan_logo_120px.jpg

vkf

blockcity

agrosol

 
glansya

 prosperty

elmuemasz

 mosz

mosz

s tér


europa a polgarokert

solarway

safecross

 
meva


s tér

nrgcar

csfa

eurest

leblanc

 okow

  

 mosz

mosz

mosz  

 /files/stihl.jpg

  /files/viking.jpg

 kas
/files/viking.jpg

/files/pma.jpg

 fsd

fsd

 
/files/nei.jpg
infraset
 
m

flaga
 
 
 
 
 
 
 







































eXTReMe Tracker
  Impresszum   Médiaajánlat    2024. december 21.
Újságcikkekben Weboldalon  
Keresés
Aktuális Hírek

Változhat az önkormányzatok számviteli rendszere
Az ÁSZ és az MJVSZ eredményszemléletű számviteli rendszert vezetne be

Szakmai konzultációt tartott az elhatárolás alapú, eredményszemléletű államháztartási információs rendszer előnyeiről, valamint az önkormányzatok vagyongazdálkodásának ellenőrzéséről március 24-én Domokos László, az Állami Számvevőszék (ÁSZ) elnöke és Kósa Lajos, a Megyei Jogú Városok Szövetségének (MJVSZ) elnöke.


Az ÁSZ és az MJVSZ is úgy foglalt állást, hogy a jelenlegi, pénzforgalmi szemléleten alapuló államszámviteli rendszernek, illetve az értékcsökkenés ebből adódó elszámolási problémáinak is szerepe van abban, hogy az önkormányzatok gazdálkodása nehéz helyzetbe került. A felek szerint a mai államszámviteli rendszer nem képes biztosítani a közszolgáltatások jövedelmezőségének megítéléséhez szükséges információkat. Az ÁSZ és az MJVSZ így azon az állásponton van, hogy az államháztartásban indokolt a pénzforgalmi rendszer problémáit kiküszöbölő eredményszemléletű információs rendszer fokozatos bevezetése. 

A pénzforgalmi szemlélet az adott időszaki bevételek és kiadások elszámolásánál a teljesített pénzügyi vonatkozásokra koncentrál, így sem a jövedelmezőség, sem pedig az eszközök valós piaci értékének meghatározására nem alkalmas. Így ma Magyarországon a beszámolókból pótlólagos adatbekérés nélkül szinte lehetetlen megmondani, hogy pontosan mennyit költ az önkormányzat kötelező szakfeladatainak (közoktatás, városüzemeltetés) ellátására. Problémát jelent az is, hogy a ma hatályos nyilvántartási és beszámolórendszer nem veszi figyelembe a pénzmozgással nem járó tételeket, és nem képes az eszközök értékét nyomon követni, valós értéküket bemutatni. 

A fentiekből adódóan is az Állami Számvevőszék és Megyei Jogú Városok Szövetsége kezdeményezi az elhatárolás alapú, eredményszemléletű államháztartási információs rendszer bevezetését. Ezáltal ugyanis lehetővé válik a valós ráfordítások elszámolása, a tranzakciók pénzügyi és jövedelmi eredményre, illetve a vagyonra gyakorolt hatásának kimutatása. A rendszer végső soron a teljesítmény javulását, a valóságtartalom növekedését, a transzparencia és az elszámoltathatóság, valamint a közszféra folyamatainak rendszerszintű javulását, illetve a közszolgáltatások pontosabb „árszabását" teszi lehetővé. 

A felek abban is egyetértettek, hogy az elhatárolás alapú szemlélet meghonosításának egyik kulcskérdése az államháztartás információs rendszerének fejlettsége és fogadókészsége. Figyelembe kell venni ugyanakkor azt is, hogy a módszer bevezetésének és alkalmazásának jelentős költségei vannak. 

Az Állami Számvevőszék elnöke a találkozón ismertette, hogy az ÁSZ 2012-ben is folytatja az önkormányzati kör ellenőrzését, a számvevőszéki munka fókusza a vagyongazdálkodás lesz. Tavaly sor került a középszint, azaz a Főváros, a megyék és a megyei jogú városok ellenőrzésére, és elkezdődött a városok ellenőrzése is, idén indul a települési önkormányzatok belső kontrollrendszerének felülvizsgálata. Az idei első féléves ellenőrzési tervben az önkormányzatok vagyongazdálkodásának, illetve a többségi tulajdonukban lévő gazdasági társaságok közfeladat-ellátásának ellenőrzése külön témaként szerepel, ezzel kapcsolatban próbaellenőrzések (pilot) indulnak. A jellemzően szabályszerűségi ellenőrzések kiemelt célja a vagyongazdálkodással kapcsolatos erős és gyenge pontok feltárása, a jó gyakorlatok ismerté tétele, amelyek megalapozhatják az önkormányzati vagyongazdálkodás hatékonyabbá, illetve a közszolgálati feladatellátás eredményesebbé válását. 

A többségi önkormányzati tulajdonú gazdasági társaságok ellenőrzésére az ÁSZ-törvény 2011. január 1-jétől hatályos módosításával nyílt meg a lehetőség. Ezt megelőzően az ÁSZ az önkormányzati vagyongazdálkodással, valamint a többségi önkormányzati tulajdonú társaságok ellenőrzésével csak érintőlegesen foglalkozhatott, miközben számos példa mutatja, hogy az önkormányzati társaságok jelentősége kiemelkedő ebből a szempontból - elég csak az ÁSZ által épp a közelmúltban ellenőrzött BKV hatalmas tényleges és rejtett adósságára, illetve ennek a Főváros pénzügyeire gyakorolt hatására gondolni.


Az ÁSZ és az MJVSZ közötti egyeztetés az első volt azon konzultációk sorában, amelyek során az ÁSZ tájékoztatja az érintett önkormányzati szervezeteket ellenőrzési tervéről és módszertanáról, illetve lehetőséget biztosít e szervezeteknek észrevételeik megfogalmazására. 

Forrás: asz.hu

Hírlevél

Amennyiben szeretné, hogy hírlevelet küldjünk Önnek, iratkozzon fel levelezőlistánkra!
Település:

 
Polgármester:

 
E-mail:



KIEMELT HÍREINK



Archívum

VIDEÓK
 
HÍRLISTA
 


 

  


 



Magyar Polgármester © 2004-2024 Minden jog fenntartva. Honlapkészítés www.webdesignstudio.hu
http://www.aka.hu