Magyar Polgármester Cikkek
|
Szálláshely-minősítés és szaktanácsadás a falusi turizmusban
A minősítés módja és lépései, a szaktanácsadói tevékenység elkülönítése Gyakran érkezik panasz a Falusi és Agroturizmus Országos Szövetségének (FATOSZ) Központi Információs Irodája felé azzal kapcsolatban, hogy egyes falusi szálláshelyek esetében a legkevésbé sem azokkal a körülményekkel szembesülnek a vendégek, amit a házigazda meghirdetett. Előfordulhat ugyanis, hogy a vendégház bizonyos szempontokat tekintve nem felel meg a napraforgókkal jelzett osztálynak. Ilyen helyzetben a szövetség csak akkor tud felelősséget vállalni, ha a szóban forgó vendégház a szövetség tagja. Ezért fontos tudni, hogy mi a FATOSZ szakmai álláspontja, illetve milyen módon történhet a minősítés. Az alábbiakban a minősítési folyamat alapvető tudnivalóit szeretnénk összefoglalni. A falusi szálláshelyek minősítése kétféle módon történhet: A vendéglátó úgynevezett önminősítéssel osztályozhatja saját maga a vendégházát, a szálláshely szerint illetékes település jegyzőjének jóváhagyásával. Ez esetben a minőségi besorolás mögött nincs olyan szakmai háttér és tapasztalat, amely egyfajta garanciát jelentene a vendégeknek a szálláshely komfortfokozatát illetően. A minősítés másik - általunk ajánlott - módja a FATOSZ szakembere által, minősítési díj ellenében végzett kategóriába sorolási eljárás, amely a tagság alapját is képezi. Az ilyen módon minősített szálláshelyek annyiban különböznek a tagságba nem tartozó, önminősített szálláshelyektől, hogy a FATOSZ, mint ismert szakmai szervezet felelősséget is vállal tagjaiért. Ez egyfajta minőségbiztosítást jelent a leendő vendégek számára, a vendéglátóknak pedig egyfajta marketing eszközt biztosít. A minősítési eljárás lépései: - 1. A minősítés kérelmezése beérkezik az adott megyei szervezethez, vagy a FATOSZ Központi Irodájába
- 2. A megyei szervezet, vagy a FATOSZ felkéri a minősítőt az eljárás megkezdésére. Amennyiben a felkért minősítő a feladatot elvállalja, megtörténik a minősítés időpontjának egyeztetése.
- 3. Minősítés lefolytatása adott szakmai szempontok szerint. Hiány tapasztalása esetén a hiánypótlás teljesítésének ellenőrzése.
- 4. Minősítő jegyzőkönyv kitöltése és abból egy példány megküldése a FATOSZ Központi Irodájába, csekk átadása a vendégfogadósnak a minősítés díjáról.
- 5. A FATOSZ a hozzá beérkezett jegyzőkönyv alapján elküldi a számlát a minősítési díjról a minősítettnek.
- 6. Amint az összeg megérkezik a FATOSZ számlájára, a Központi Iroda kiállítja a minősítő bizonyítványt, és az elnök aláírása után megküldi az adott megyei vezetőnek a minősítő táblával együtt.
- 7. A megyei vezető aláírás után továbbítja azt a minősítettnek.
- 8. A FATOSZ archiválja a minősítő jegyzőkönyvet és a bizonyítvány másolatát.
- 9. A FATOSZ Központi Iroda a minősített adatait felvezeti a minősítési adatbázisba, mely a továbbiakban statisztikai elemzések, marketing célok alapjául szolgál.
Mindkét esetben 5 évre szól a minősítés, ami azt jelenti, hogy ezt követően újra kell minősíteni a szálláshelyet! (45/1998. (VI.24.) IKIM. rend. 3. § (2)). Külön kell választani a szaktanácsadói és minősítői tevékenységet: - Amikor a FATOSZ szakembere minősít, szolgáltatási díj ellenében, akkor szövetségi feladatot lát el.
- Amikor a FATOSZ szakembere szaktanácsot ad, akkor a Szövetség által kiképezve és felhatalmazva, de saját vállalkozásában dolgozik, saját számlát állít ki
SZJ 80.42.10.2 számmal. Minősítői és szaktanácsadói feladat elkülönítése - A minősítő a Szövetség, és így az adott megyei szervezetéhez tartozó vendéglátó szálláshelyének minősítését végzi. A minősítő munka végeredményeként a vendéglátó megkapja a FATOSZ Minősítő Bizonyítványát és kérésére a FATOSZ emblémáját feltüntető Minősítő Táblát. (A napraforgó embléma a falusi magánszállás minősítő jele, ezért nemcsak a szövetség által minősített szálláshelyek használhatják, hanem az önminősítettek is. Saját, levédett napraforgó emblémája a szövetségnek nincs). A FATOSZ az általa minősített vendéglátókért felelősséget vállal megyei szervezetein keresztül, így minősítő szolgáltatását csak saját tagjainak nyújthatja.
- A szaktanácsadó a vendéglátót felvilágosítja a falusi magánszálláshelyek létesítésének, illetve üzemelésének követelményeiről, marketing eszközökről, tájékoztat a pályázási lehetőségekről, esetleg segít annak elkészítésében. A szaktanácsadó tevékenységét ki lehet terjeszteni a falusi turizmus egyéb szolgáltatásairól szóló információadással. A szaktanácsadó munkáját nem korlátozza a FATOSZ tagság, bárkinek, aki falusi magán szállásadással, falusi turizmussal, akár szállásadás nélküli más szolgáltatói tevékenységgel kíván foglalkozni, szaktanácsot adhat.
Tevékenység igénybevétele - A minősítők munkáját csak a szövetségen, vagy annak adott megyei szervezetén keresztül, ott megrendelve lehet igénybe venni.
- A szaktanácsadói tevékenységet, annak megrendelést és az ellenérték kifizetését az igénylő közvetlenül a szaktanácsadóval rendezi le.
- A szaktanácsadás díját nem határozza meg a FATOSZ, ez „szabadáras termék", a szaktanácsadó és az ügyfele megegyezésének kérdése.
A minőségi falusi szálláshely kínálat minél szélesebb körű megjelenésének érdekében kérjük a jegyzőket, hogy a fentiekről tájékoztassák a falusi szállásadással foglalkozni kívánókat, és a szakmai minősítés iránya felé törekedjenek!
|
|
Hírlevél
Amennyiben szeretné, hogy hírlevelet küldjünk Önnek, iratkozzon fel levelezőlistánkra!
|
KIEMELT HÍREINK
|
Archívum
|
VIDEÓK |
|
HÍRLISTA |
|
|
|