Harminchét új spanyol villamos érkezhet Budapestre
Elindulhat az évtized legnagyobb budapesti villamosjármű-fejlesztése: 2014. március 5-én aláírták ugyanis a Városházán a spanyol gyártóval, a CAF-fal az erről szóló szerződést. A 27 milliárd forintos beruházás eredményeként a 37 új villamos közül az első alacsonypadlós járművek 2015 őszén érkezhetnek Budapestre.
A megállapodás értelmében ismét új, alacsonypadlós, az elejétől a végéig átjárható, nyáron légkondicionált, télen fűtött utasterű modern villamosok érkezhetnek a fővárosba, és ezzel párhuzamosan elkezdődhet a legöregebb, 40-45 éves, elavult kényelmetlen villamosok selejtezése.
A ciklus egyik legfontosabb eredménye ez a villamosbeszerzés - mondta az aláírást követően Szeneczey Balázs városfejlesztési főpolgármester-helyettes, emlékeztetve arra, hogy Tarlós István főpolgármester programjának kiemelt célja a fővárosi közösségi közlekedési járműpark fejlesztése. Kitért rá, hogy a rövidebb, 34 méteres szerelvények 2015 őszén, a hosszabb, 56 méteresek pedig 2016 tavaszán érkezhetnek Budapestre.
A szerződés lehetőséget biztosít további 87 villamos szállítására is: újabb forrás rendelkezésre állása esetén összesen akár 124 vadonatúj villamos állhat forgalomba 2020-ig Budapesten. A további 87 darab jármű igény szerint rövid és hosszú kialakítású is lehet, valamint ezen belül lehetséges 20 olyan jármű vásárlása, mely felsővezeték nélküli üzemre is alkalmas.
A szerződés értéke ezzel együtt összesen mintegy 75 milliárd forint. Az opcionálisan lehívható további darabszám lehetővé teszi az elöregedett budapesti villamosállomány nagyarányú megfiatalítását azonos típusú, modern alacsonypadlós járművekkel.
A rövidebb, 34 méteres villamosok a jelenleg - döntően európai uniós forrásból - megújuló 3-as vonalra, valamint a 2014 tavaszától kiépülő Budai fonódó villamoshálózatra, azaz az Óbuda és Újbuda között 2015-től közlekedő 19-es és 61-es vonalra kerülnek majd. A nagyobb, a mai Combino villamosoknál is valamivel hosszabb, 56 méteres szerelvények az 1-es villamos vonalán járnak majd.
A jelenlegi villamosbeszerzéssel párhuzamosan a további fejlesztésekkel a Batthyány tér és a Margit híd között épül új pálya, illetve megújul a mai 17-es vonal pályája, valamint átépül a Lánchíd budai hídfője alatti villamosalagút. Ugyancsak döntően európai uniós forrásból újul meg a Rákóczi hídon át a Fehérvári útig közlekedő 1-es villamos vonala.
Az infrastrukturális beruházásoknak és az új járműveknek köszönhetően Budapest számos fontos vonalán válik akadálymentessé a villamos igénybevételével nyújtott közösségi közlekedési szolgáltatás.
A járművek főbb jellemzői
Az új villamosok teljes hosszban alacsonypadlósak, utasterükben hosszanti lejtők nem lesznek, ami segíti az utasok közlekedését és kényelmesebbé teszi a járművek használatát. További előnyös műszaki megoldás, hogy az utastérben nincsenek „lábtartó dobogón" elhelyezett utasülések, így minden ülőhely kényelmesen használható. A rövid változat 34,2 méter hosszú, és 200 fő a szállítási kapacitása, amiből 46 lesz ülőhely. A hosszú változat 55,9 méter hosszú és 345 fő szállítására alkalmas 81 ülőhellyel. Szélességük egységesen 2,4 méter. A Budapesten forgalomba álló CAF Urbos3 villamosok azonos típuscsaládba tartoznak az Európa számos városában (Granada, Zaragoza, Málaga, Besançon, Belgrád, Nantes) már használatban lévő járművekkel.
Forrás: Budapest.hu