Főoldal  
 
Hírek
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
Önkormányzatok
Önk. szövetségek
Jogszabályok

agrosol

 
glansya

 prosperty

elmuemasz

 mosz

mosz

s tér


europa a polgarokert

solarway

safecross

 
meva


s tér

nrgcar

csfa

eurest

leblanc

 okow

  

 mosz

mosz

mosz  

 /files/stihl.jpg

  /files/viking.jpg

 kas
/files/viking.jpg

/files/pma.jpg

 fsd

fsd

 
/files/nei.jpg
infraset
 
m

flaga
 
 
 
 
 







































eXTReMe Tracker
  Impresszum   Médiaajánlat    2020. augusztus 10.
Újságcikkekben Weboldalon  
Keresés
Aktuális Hírek

Újabb kudarcra ítélt egészségügyi program
A Magyar Kórházak és Rendelőintézetek Szövetsége állásfoglalása

A régóta betegeskedő egészségügy helyzete az önkormányzatokat súlyosan érintő probléma. A Magyar önkormányzatok Szövetsége (MÖSZ) nagy súlyt fektetett a kérdésre a „Az önkormányzati rendszer átalakításának irányai" című konferenciáján, s ennek kapcsán adunk helyt a Magyar Kórházak és Rendelőintézetek Szövetsége Semmelweis Programmal kapcsolatban született állásfoglalásának is. A MÖSZ várja a további észrevételeket, hozzászólásokat.


Semmelweis Program: újabb egészségüggyel kapcsolatos elképzelés kudarcra ítélve

Az utóbbi években a munkanélküliség növekedésével csökkent a járulékfizetők száma és a befizetett járulékok összege. Ezért többek között az egészségügyi ellátás költségei csak úgy voltak biztosíthatók, ha az állami költségvetés - a törvény erejénél fogva - egyre több pénzt csoportosított át erre a területre. Az előző kormányok által történő jelentős forráskivonás, amely - becslések szerint - legalább 300 milliárdra tehető, valójában abban nyilvánult meg, hogy a szükségesnél kevesebb pénzzel egészítette ki a csökkenő járulékbevételek miatt keletkező lyukat az egészségügy költségvetésében.

Ezért jelentősen alulfinanszírozottá vált a rendszer, s így a tulajdonviszonyoktól (állami, önkormányzati, egyházi, magán), valamint a működés formájától (önálló költségvetésű intézmény, kft, holding) függetlenül csődbe kerültek az egyes ellátó helyek. Az alacsonyan tartott bérek miatt - a paraszolvencia ellenére - felgyorsult az orvos és szakdolgozó elvándorlás az országból, illetve a pályáról: kialakultak a hiányszakmák. A kórházak beszállítóik felé fennálló adósságai jelentettek ugyan valamennyi pótlólagos forrást, ennek ellenére - a visszafogott vagy csökkenő kapacitások miatt - megnövekedtek a várólisták. A  lecsökkent orvos-létszám miatt túlterhelt alapellátás pedig egyre több beteget irányított - az „elszegényedett" és sokkal magasabb költséggel működő - szakellátó- és kórházi rendszer felé.

Az eddigi egészségügyi átalakítási kísérletek - így a jelenlegi „Semmelweis Program" is - azért volt és van kudarcra ítélve, mert a „nincset" akarja újra és újra felosztani, illetőleg az amúgy is komoly gondokkal küzdő állami költségvetésből remél újabb és újabb forrásokat. Valójában mindaddig, ameddig nem nő jelentősen a járulék-bevétel - nem csökken a munkanélküliség -, olyan forrást kell találni, amely nem az állami költségvetést csapolja meg! És létezhet ilyen költségvetéstől független forrás!

Mint ismeretes az egészségügyi ellátást, nemzeti kockázatközösségen alapulóan, egy köztulajdonban lévő intézmény, az Országos Egészségbiztosítási Pénztár (OEP) finanszírozza. Ennek költségvetéséből - bár pontosan erre irányuló adatok nincsenek, mégis a nagyságrend megbecsülhető - a különféle balesetek következményeinek elhárítása, gyógyítása, utókezelése, a betegek szállítása a kifizetett táppénzekkel együtt sok tízmilliárd forintba kerül. Ugyanakkor a különféle biztosítások (például: kötelező felelősségi, munkahelyi, iskolai) nem vonatkoznak az egészség helyreállításának költségeire, csupán a biztosítottakat ért anyagi károkat térítik valamilyen arányban (mindösszesen 3,8 milliárdot utalnak át a biztosítók gyógykezelés céljából az OEP számlájára).

A Magyar Kórházak és Rendelőintézetek Szövetségének véleménye szerint a kockázatközösségen alapuló térítésmentes gyógykezelés csak azokra az egészségkárosodásokra vonatkoztatható, ahol a károkozó, a károkozás, illetve a biztosítási esemény nem állapítható meg. Ilyenek többek között a szervezet természetes elhasználódásából, genetikai és születési károsodásból, fertőzésből, onkológia elváltozásból keletkező betegségek.

Véleményünk szerint itt az ideje, hogy a biztosítók - a különféle balesetek során bekövetkező egészségkárosodások elhárításának költségeit teljes egészében viseljék és megtérítsék - valódi biztosítókként működjenek! S ne csak árverseny, hanem a szolgáltatásokkal kapcsolatos verseny is kialakuljon közöttük. Az egészségben, testi épségben bekövetkező káresemények elhárítása a továbbiakban ne legyen kockázatközösségen alapuló, össztársadalmi feladat.

Az egészségügyi rendszerbe így bekerülő pénz minden bizonnyal már lehetővé tehet egy ma már égetően szükséges béremelést, valamint a szükséges átalakítások megkezdését.

   

Dr. Balaton Péter                                        Dr. Pusztai Dezső

         titkár                                                               elnök

A Magyar Önkormányzatok Szövetsége a Magyar Polgármester Online felületén fórumot biztosít az egészségüggyel, s annak tervezett reformjával kapcsolatos véleményeknek, ezért kéri tagönkormányzatainak, illetve az ország többi településének döntéshozóit, egészségügyi szakembereit, hogy fogalmazzák meg és küldjék el álláspontjaikat a mosz@godollo.hu vagy a magyarpolgarmester@t-online e-mail címre.

Hírlevél

Amennyiben szeretné, hogy hírlevelet küldjünk Önnek, iratkozzon fel levelezőlistánkra!
Település:

 
Polgármester:

 
E-mail:



KIEMELT HÍREINK



Archívum

VIDEÓK
 
HÍRLISTA
 


 

  


 



Magyar Polgármester © 2004-2020 Minden jog fenntartva. Honlapkészítés www.webdesignstudio.hu
http://www.aka.hu