Főoldal  
 
Hírek
2007
2008
2009
2010
2011
2012
2013
2014
2015
2016
2017
2018
2019
2020
2021
2022
2023
2024
Önkormányzatok
Önk. szövetségek
Jogszabályok

 mevakomi

 

vcr

m

civertan_logo_120px.jpg

vkf

blockcity

agrosol

 
glansya

 prosperty

elmuemasz

 mosz

mosz

s tér


europa a polgarokert

solarway

safecross

 
meva


s tér

nrgcar

csfa

eurest

leblanc

 okow

  

 mosz

mosz

mosz  

 /files/stihl.jpg

  /files/viking.jpg

 kas
/files/viking.jpg

/files/pma.jpg

 fsd

fsd

 
/files/nei.jpg
infraset
 
m

flaga
 
 
 
 
 
 
 







































eXTReMe Tracker
  Impresszum   Médiaajánlat    2024. március 29.
Újságcikkekben Weboldalon  
Keresés
Aktuális Hírek

Az önkormányzati fejlesztések dilemmái
Mit tehetnek a települések a lehetőségek és buktatók útvesztőjében?
 

Hazánk európai integrációja során a területfejlesztés struktúrája lényegesen megváltozott. Eltűnt a központosított, tanácsi rendszerre oly jellemző „majd mi megmondjuk, hogy mi a jó nektek" mentalitás, és az önkormányzatok nagyfokú önállósodásának köszönhetően a tényleges problémamegoldás elsődleges színtere maga a település lett.


 

Akár egy, a latin nyelvet szorgalmasan tanuló kisdiák szókincse, az elmúlt évtizedben úgy gyarapodott egy átlagos magyar polgármester fogalomtára. Multiplikátor, prioritás, monitoring, helyzetértékelés, SWOT, integrált városfejlesztési stratégia, akcióterv, megvalósíthatósági tanulmány, és még napestig sorolhatnák a kifejezéseket és fogalmakat. A terület és településfejlesztés világában eligazodni bizony egyre nehezebbé válik, különösen nehéz az adott problémák megoldásához szükséges eredményes pályázati tevékenység végzése.

Arra pályázunk, amire lehet

Új mentalitás tűnt fel a horizonton, a „majd mi megmondjuk, hogy mire pályázhattok" szellemisége. Minden önkormányzat törekszik a saját problémáinak a megoldására, a legégetőbb fejlesztések végrehajtására. A pályázati kiírások azonban ezt gyakran nem teszik lehetővé. Sokszor olyan fejlesztések kerülnek előtérbe, amelyek az önkormányzatok értékrendjében sokadrangúak. Olyan pályázatok kerülnek beadásra tehát, amelyek nem oldják meg az adott település mindennapjait érintő, sokszor legalapvetőbb problémákat, így joggal fogalmazódhatnak meg kérdések a nem valós szükségletek kielégítésére beadott pályázatokkal kapcsolatban. Vajon érdemes-e minden áron, nem megfelelően előkészített, és a fenntarthatóság szempontjából kellően megvizsgált fejlesztésekbe belevágni? Ma Magyarországon a polgármesterek döntő többsége úgy véli, hogy a pályázati lehetőségek határozzák meg a fejlesztések irányvonalát, és olyan beruházásokba is belekényszerülnek, amelyek nem szerepelnek az adott település hosszú távú fejlesztési tervei között. A ténylegesen kínálkozó pályázati lehetőségek kihasználása egyre nehezebb, hiszen ma Magyarországon az önkormányzatok fejlesztéseit illetően az egyik legkomolyabb probléma a szükséges önrészek előteremtése. A „fejlesztési kényszer" miatt gyakran alkalmazott módszer az „ÖNHIKI-be menekülés", hiszen sok önkormányzat csak így tud a szükséges forrásokhoz hozzáférni. Természetesen a kialakult helyzet miatt önmagukban nem hibáztathatók a települési vezetők, hiszen cselekedeteiket túlnyomó többségük esetében a lokálpatrióta magatartás és a településük iránti szeretet vezérli.

Kötvény, hitel, vagyonfelélés

A szükséges források előteremtésének másik módja a kötvény. A kötvények kibocsátása azonban nem jelent mindenki számára megoldási alternatívát. Kistelepülések esetén a jelenlegi rendszer nem teszi lehetővé a pályázatokhoz szükséges önrészek kigazdálkodását, hiszen sok esetben a kötelező feladatok ellátására sincs pénz. Kisebb önkormányzatok esetén tehát kötvénykibocsátásról szó sem lehet, marad a hitelfelvétel. Ez azonban igen sok veszélyt tartogat, hiszen általában olyan települések szorulnak működési hitelek felvételére, amelyek a súlyos alulfinanszírozottság mellett nem rendelkeznek költségvetési szempontból meghatározó helyi adóbevételekkel. Azok az önkormányzatok, amelyeknek még vannak jelentősebb helyi bevételei, igyekeznek elkerülni az adósságspirált, így a keletkező többletforrásokat a működési kiadások fedezésére fordítják. Az ilyen helyzetben felvett működési hitelek ugyanis olyan mértékű adósságspirálok kialakulásához vezetnek, amely ellehetetlenítik a további fejlesztésekhez szükséges önrészek előteremtését. A helyzetet tovább súlyosbította 2008-ban, hogy az állam kivonulása a közszolgálati szerepvállalásból tovább gyorsult, az önkormányzatok az átruházott feladatok ellátását csak ingatlanok értékesítésével és létszámleépítésekkel voltak képesek megoldani. A kényszerűségből végzett gyors ingatlaneladásokat a piacon történő értékesíthetőség határozta meg, így gyakran olyan ingatlanok kerültek eladásra, amelyek településfejlesztési szempontból igen értékesnek számítottak. Ha ez a folyamat tovább folytatódik, úgy egyre gyakrabban jelentkező probléma lesz a fejlesztésekhez szükséges területhiány. A kényszerűségből végzett ingatlanértékesítések hosszú távon nem csak az infrastrukturális tartalékok elvesztését, hanem településfejlesztési és üzemeltetési problémák kialakulását is előidézik, mivel a fejlesztésre alkalmas területek eladásával párhuzamosan csökken az egészséges önkormányzati infrastruktúra-kialakítás lehetősége.

Az állam felelőssége

A fejlesztések megvalósulása, azonban nem csak a polgármestereken, képviselőtestületeken, és önkormányzati apparátusokon múlik. Ha az állami felelősségvállalás és következetesség megfelelően működne, számtalan probléma ki sem alakulna. Ez különösen igaz a kifizetések végrehajtására. A pályázati pénzek késése és csúszása miatt nem csak a települések, hanem az önkormányzati beruházásokban résztvevő kivitelezők is sok esetben nehéz helyzetbe kerülnek. A helyzetet súlyosbítja az ágazatban tapasztalható körbetartozás is. Egy önkormányzati beruházás időben történő kifizetése sok cég esetén a vállalat megmaradását vagy csődjét is jelentheti, hiszen tartalékok nincsenek, a banki finanszírozások rövid idő alatt történő bevonása futó projektekbe a válság miatt, majdhogynem lehetetlenné vált.  Az önkormányzatok fejlesztéseit illetően a jövő bizony sok nehézséget tartogat. Különösen súlyosbítja a problémákat a forint mélyrepülése, valamint a tervezett áfa-emelés, amely megvalósulása esetén további problémákat generál, hiszen az elnyert támogatások, amelyek sok esetben a kivitelezés előtt állnak alacsonyabb áfával lettek betervezve.

Ilyen helyzetben bizony jó lenne, ha megszólalnák azok a hangok is, amelyeket már jó ideje nem hallott senki, és végre elmondanák azt, hogy „Majd mi megmondjuk, hogy most hogyan csináljátok".

Ozsváth Sándor

Hírlevél

Amennyiben szeretné, hogy hírlevelet küldjünk Önnek, iratkozzon fel levelezőlistánkra!
Település:

 
Polgármester:

 
E-mail:



KIEMELT HÍREINK



Archívum

VIDEÓK
 
HÍRLISTA
 


 

  


 



Magyar Polgármester © 2004-2024 Minden jog fenntartva. Honlapkészítés www.webdesignstudio.hu
http://www.aka.hu